Det beste med brygging

Sitter her og koker påskeølet mitt og tenker "hva er det som gir meg mest i bryggeprosessen?"

Er det å mekke oppskrifta? Kverne malten? Se og lukte mesken der den starter sin prosess på en bestemt grad celsius? Er det "mad professor" følelsen jeg får når jeg har i ting i kjelen under koking? Er det synet av fossende vørter ned i gjæringsbøtte? Er det første ploppet i gjærlåsen? Eller er det rett og slett første smaken av eget brygg etter det er ferdig gjæret? :)

Jeg synes personlig det er noe helt spesiellt med det det første vannet som siver over kanten på maltrøret på speidelen min når jeg nettopp setter i gang meskinga hehe.
Hvorfor vet jeg ikke.

Hva mener DU? :D

Ingen tvil - det er når første humleposen åpnes og tilsettes i kokende vørter. Et religiøst øyeblikk!

For min del - første gangen jeg komponerte en oppskrift etter innfall og magefølelse, og som faktisk resulterte i en god øl!
Le chef ;D

Lukten av humle idet du åpner posen, ja. Det er det sterkeste øyeblikket. Ellers er det jo kjekt å planlegge oppskrifter. All verdens muligheter!

For meg er det litt situasjonsbetinget.

Har hatt mange fine og minneverdige opplevelser både under brygging og ved nytelse av det ferdige produktet.
Men minnes nok best fine sommerdager hvor jeg har stått tidlig opp, kvernet malten, blandet i meskekaret, satt meg ut på terrassen med en kopp kaffi, hørt fuglene kvitre og bare gledet meg til å begynne å tappe vørter i kokekaret.....

Utvilsomt!

Makelig tilbakelendt med første glasset av et nytt brygg. Spenningen, tvilen og så.....

Bedre blir det ikke.  :amen:

r

Mange ting er likestilt det beste: 1. Hele bryggedagen, opplevelsen med dette. 2. Første prøvesmak når ølet er helt ferdig, vel å merke hvis det er vellykket. 3. Og kanskje det beste: Positiv, ærlig tilbakemelding i fra venner når de liker ølet nettopp du har laget etter helt egen oppskrift. Den æren kan ikke beskrives  :skitbra:

På den negative siden er jo all vasken etter en bryggedag, samt flaskevask... Likevel oppveier selve bryggedagen alt det negative :ilike:

Gahr skrev:
Vel, hadde det ikke vært for ølet, hadde jeg vel neppe brygget...

Bør helst gjengis på vossamål(?):
"Va da'kje fø ølet, so bryggja'kje eg!" Godt sagt egentlig. Han var vel passe lei av arbeidet, vossingen som var opphavsmann til den. Og kanskje han ikke hadde nok humle til å gi den lykksalige stunden underveis heller?

...å slå på dei tre platene på induksjonskokaren min på full guffe i tur og orden, for det lagar så kul lyd ;-)

Jeg synes det er stor stas å se interessen både for bryggingen og ulike øltyper spre seg, og få tilbakemeldinger og reaksjoner fra alle som i kjølvannet av eget og andres engasjement lar seg rive med, eller diskutere med de som allerede er infisert! ;D

Det er en smakfull, arbeidsom og opplevelsesrik hobby, hvor man lærer og kan få bruk for elementer innen et uttall fagområder, og får testet seg selv.
Man kan også få store gleder ut av å hive igang kjapt ølsett, justering mineralinnhold og pH ut ifra maltsammensetningen i mesken, og alt imellom!

Å smake sitt eget hjemmebrygget øl, spesielt når det er bra. Også veldig moro å dele med andre å få gode tilbakemeldinger.

Tilbake
Topp