Den glemte dunken...

Her i vinter satte jeg en dunk med hybridøl (pale+pils+litt carapils og hvete, tyske humler og us05 på 15 grader)
Denne ble brygget i starten på desember og har stått på dunk siden. Det har vært bortimot kjøleskaptemperatur der den har stått gjennom vinteren (etter gjæringen..) men det store spørsmålet er hvilken grad ølet har tatt skade av min mangel på tiltak.

Det finnes tommelfingerregler for det meste, men det finnes også unntak, så mitt håp er at ølet kan gå inn under det sist nevnte.

Jeg har ikke smakt, men det lukter i hvert fall ikke noe spesielt, så jeg velger å tro at den har klart seg. Et annet spørsmål er vel hvorvidt det er liv i gjæren slik at det blir futt i ølet når det skal over på flaske, eller om jeg skal tilsette litt gjær av nyere dato sammen med sukkerlaken.

Smak på det. Om du bestemmer deg for å ikke ladte det kan det være lurt å tilsette ny gjær før flasking.

Husk i såfall å la den nye gjæren forsyne seg av eventuelt sukker den andre gjæren ikke klarte å fordøye før du flasker for å slippe bumber.
Forøvrig er jeg nysgjerrig på oppdatering rundt eventuelle usmaker/lukter . Er vel en viss fare for oksidering, men dette burde du vel ha luktet også i tilfellet (? )

Hvordan lukter oksidert øl?

Takker for tips ang å la den nye gjæren få  tygge på det som er igjen av  søtsaker. Kan dette være en annen gjær eller bør det være us05?

Både lukter og smaker visstnok som våt papp. Kanskje noe beskt også.

Ikke noe must å bruke samme gjær som hovedgjæringen (men da er det desto viktigere å la den evt få gjære seg ferdig den også om du ikke er sikker på hvordan utgjæringa på den er ift originalgjæren).

Jeg fikk lånt meg et fat, og etter å ha slengt oppi ølet og satt på litt trykk så synes jeg inntrykket var langt bedre enn fryktet. Det skal serveres sammen med div hjemmebrygg i min brors bryllup, og kommer ikke til å skamme med over å ha dette stående ved siden av det ordentlige ølet:)

Tilbake
Topp