Datostempling på spraymalt/maltekstrakt

Fant ei kasse på loftet med 10 pk spraymalt. Kan dette fremdeles brukes selv om datostemplinga sier juli 2009? Det samme spørsmålet gjelder noen ølsett med ca samme datostempling.

Og med det samme jeg er igang og spør, og siden søkefunksjoen i forumet ikke virker: Hvilken korkstørrelse bruker man til vanlige 0,33 ølflasker?

Tror ikke jeg hadde vært så redd for spray malten, så lenge den har vært lagret tørt.

"Vanlige" ølflasker (bjørnunger?) har 26mm kork.

se slik på det.
dato stempling er egentlig bare en regel som er innfort.
det er jo dato stempling på spekemat, og det holder mye lenger enn det datostemplingen tilsier,
og spraymalt er vel innkokt og tørket eller krystallisert, så det burde i torien holde evig hvis det holdes tørt.

biri skrev:
se slik på det.
dato stempling er egentlig bare en regel som er innfort.
det er jo dato stempling på spekemat, og det holder mye lenger enn det datostemplingen tilsier,
og spraymalt er vel innkokt og tørket eller krystallisert, så det burde i torien holde evig hvis det holdes tørt.

Det er også datostempling på salt .. .. .. .. .. ..  :bank2:

det er dato stempling på alt som selges av spiselige ting på butikken, men det er fordi det er lovpålagt.
salt er jo et mineral, så jeg er 100% sikker på at det holder seg til etter min siste dag på jorda.

Honning har også datostempling og kan per def ikke bli dårlig. Det er funnet honning i egyptiske pyramider som har blitt varmet opp igjen og spist. Det er dog en forskjell på "Siste Forbruksdag" og "Best Før".

Spraymalten ville eg brukt med god samvittighet, men ølsettet bør få ny gjær av god kvalitet (settene bør kanskje alltid få ny gjær).
Kanskje humlesmaken er redusert i settene også.. så noe ekstra humle kan bli bra :)

Er settene av de som skal tilsettes sukker, er alternativet at du bruker 2 sett pr brygg og dropper sukkeret. Da vil jo også humlen bli mer framtredende. (trenger da ikke tilsette humle tenker eg)

Alt skulle vært laget av salt og honning:) Tusen takk for gode tips og tibakemeldinger.  Da bestiller jeg litt  grom-gjær og humle hos Petit og så fyrer jeg i gang storkjelen. For vitenskapens skyld. Om noen mnd har vi fasiten.

Askjetil skrev:
Er settene av de som skal tilsettes sukker, er alternativet at du bruker 2 sett pr brygg og dropper sukkeret. Da vil jo også humlen bli mer framtredende. (trenger da ikke tilsette humle tenker eg)

Ikke forsøk det, det blir ikke spesielt godt....tro meg... Bruk heller et ølsett, og fyll opp med spraymalt.

Hmm, kanskje det er noe med den datostemplingen likevel? Bøtta har stått til gjæring i 2 døgn nå uten at det har kommet mer enn et par forsiktige plopp. 1 i timen maks!

Jeg tilsatte riktignok rehydrert gjær på 28 grader, som kanskje er litt høyt, men det kan da umulig være det som gjør at det ikke gjærer? Safale US-05

Tilbake
Topp