senast gjorde jag en IPA, hade jag 18l mäskvatten, 6100 malt (maris otter 95%, melanoidne 3% och en dash socker (120gr). Sockret var strängt taget inte nödvändigt, men ville försäkra mig om att nå önskad OG. Alk 6,2% 24,5l vört till jäsning. 15l skyllevatten eftersom jag tidigare upplevt att mycket av maltosen blir kvar i mäsken efter skylling med lägre volym vatten. JAg brukar smaka på malten efter skyllingen och alltid har den smakat väldigt sött, men efter sista brygg så var den inte det. Om man ser till andra bryggsett, alltså inte BB30, så använder de nästan lika mycket vatten till mäsk som till skylling, men änder upp med samma slutvolym om 25l. Dessutom gjorde jag som så sist att jag var mycket noga med att inte stressa med skyllingen. Vid avslutad mäskning och recirk, lyfter jag silkaret upp lugnt och fint, så att det inte samlas mer än ca 3cm vatten över maltbädden (tungt att häva silkaret men har funderat på en hävlösning med kran, liknande den til NIMBUS). Skyllevattnet hälls över försiktigt och aldrig mer än 3 cm vatten står över maltbäden. Mycket vatten här kan orsaka stuck sparge, och inget vatten få passera genom malten.
Tror pumpen har mycekt att säga förståss, men man ska nog inte undervärdera vikten av att skylle gott och lugnt, det finns ofta mycket socker kvar i malten. På försök testade jag ett brygg med bara 5 l skyllevatten, och istället mer mäskvatten vilket gav en effektivitet på 50%, nästa gång använde jag 15l skyllevatten (och med pump), vilket gav en effektivitet på 83%. Min konklusion av det blir:
1. 15l skyllevatten, skölja lugnt och fint- bra
2. pump och kontinuerlig recirk- bra!
3. 5l skyllevatten, skölja fort-dåligt!
;D