Dårlig gjæringskar

I går satt jeg en hveteøl til gjæring og la litt al.folie over hullet i lokket før jeg la meg. I natt har det som forventet stormgjæret, men til min store overaskelse har hele lokket på gjæringskaret mitt blitt deformert (vet at det kan bli nokså heavy gjæring med hveteøl, men et gjæringskar beregnet til brygging bør jo håndtere slikt). Dette fører til at luft/væske kommer mellom gjæringskar og lokk, og dermed ingen aktivitet i vannlåsen. Legger ved et bilde av elendigheten.

Vedlegg

• IMG_0524.JPG
    406,7 KB · Sett: 529
Dårlig kvalitet og dårlig kvalitet. Ingen gjæringsbøtter er laget for trykk, og her er nok feilen at du ikke har brukt en blow off tube. Gjæren har tettet vannlåsen og trykket har deformert lokket. Jeg sprengte nylig av et lokk på samme måte, fort gjort :D

Gjæringslåsen var ikke på under stormegjæring (kun alu.folie) og hullet til denne var ikke tettet, så jeg vil si dårlig kvalitet. Lokket er altfor mykt og får deformasjoner for lett.

Går nok tilbake til min kjære BetterBottle  :)

Det kan være lurt å ikke feste lokket skikkelig under stormgjæringen. Bare legge det oppå. Det er uansett ikke stor fare for st noe vil komme inn til ølet når det er så mye CO₂ som vil ut. Eller som du sier bruke noe hardere, som betterbottle.

Sikkert ikke dumt å la lokket ligge litt løst under stormgjæringen. Det var første gang jeg prøvde dette karet, og ser for meg at det heretter kun blir brukt til iblanding av sukkerlake.

Ps: selve karet og krana later til å virke helt ok, men lokket var definitivt for lite stivt.

Yngve J skrev:
Gjæringslåsen var ikke på under stormegjæring (kun alu.folie) og hullet til denne var ikke tettet, så jeg vil si dårlig kvalitet. Lokket er altfor mykt og får deformasjoner for lett.

Går nok tilbake til min kjære BetterBottle  :)

Dette er uten tvil et  CRAP gjæringskar. Vet ikke hvor du har kjøpt ditt, men jeg har vell totalt 15 stk av disse, og ingen har myke lokk. Alle er kjøpt hos Europris. Mulig det er forskjellig kvalitet, men dette er alt for dårlig.

Yngve J skrev:

Det MÅ har vært trykk i gjæringskaret for å få til det der og uten tett hull blir det ikke trykk. Du får heller være glad for at det ikke eksploderte.

gustavf skrev:
Det MÅ har vært trykk i gjæringskaret for å få til det der og uten tett hull blir det ikke trykk. Du får heller være glad for at det ikke eksploderte.

Da jeg oppdaget dette piplet det godt ut av hullet i lokket, så jeg tviler på at det har klogget seg der. Jeg tviler også på at hullet har vært tett for så å åpne seg etter lokket ble deformert (da ville et evnt trykk vært langt mindre enn før lokket knelet)

Min teori er at det har gjæret så voldsomt at hullet i lokket ikke klarte å ta unna alt trykket som førte til at det svakeste ledd (lokket) måtte kompensere. Jeg tror ikke dette ville vært tilfelle dersom lokket hadde vært stivere (var i utg.pkt skeptisk til det myke lokket).

Yngve J skrev:
gustavf skrev:

Da jeg oppdaget dette piplet det godt ut av hullet i lokket, så jeg tviler på at det har klogget seg der. Jeg tviler også på at hullet har vært tett for så å åpne seg etter lokket ble deformert (da ville et evnt trykk vært langt mindre enn før lokket knelet)

Min teori er at det har gjæret så voldsomt at hullet i lokket ikke klarte å ta unna alt trykket som førte til at det svakeste ledd (lokket) måtte kompensere. Jeg tror ikke dette ville vært tilfelle dersom lokket hadde vært stivere (var i utg.pkt skeptisk til det myke lokket).

Hva er dim på hullet, med pakning? 8mm? Det er alt for lite. Selv om lokket kanskje er mykt skal det ikke være nevneverdig trykk i gjæringskaret og det skal derfor ikke være et problem heller. Neste gang råder jeg deg til å ta ut pakningen og stappe den største slangen du får plass til nedi :)

Kan tenke meg at det er 8 mm. Får akkurat en standard vannlås nedi som har ytre diam på 10. Hvis dette er altfor lite syns jeg det er mekelig å selge slikt i en bryggerbuikk..

Det ser ut som Young's-karene. Selges hos Bryggselv og sikkert en del andre. Hullet er i så fall 12 mm.

Yngve J skrev:
Kan tenke meg at det er 8 mm. Får akkurat en standard vannlås nedi som har ytre diam på 10. Hvis dette er altfor lite syns jeg det er mekelig å selge slikt i en bryggerbuikk..

Du kommer deg ikke unna brukerfeil ;) ;D Gjæret du varmt forresten?

Hehe, nei ingen krise er det heller. Får bruke det til blanding av sukkerlake. Og ølen som står og gjærer blir sikkert god, uavhengig om det er noen brettkanter på lokket eller ei  :)

Gjærer på ca 19 grader.

Jeg har 2 stk slike 15-liters-karene. Jeg ble også overasket over hvor myke de er. Men selv unter en ganske drøy stormgjæring sist batch så gikk det helt fint.

Det er ingen gjæring som kan produsere gass så fort og mye at lokket blåser ut så det må ha vert tett eller at det har blitt så mye skum/gugge at lokke har gitt seg. Skum/gjær kan ha limt lokket fast i flensen som også hjelper til at det buler.

Tilbake
Topp