Counterflow chiller, for å kjøle ned vørteren

Eduard

Norbrygg-medlem
Hei!

På en tysk hjemmeside (http://www.bier-selbstgebraut.de/bau_g.htm) fant jeg en byggeplan for en counterflow wortchiller. Jeg har tatt med bildene derfra og har selv også laget denne kjøleren som fungerer ypperlig, selvom den bare er 5 m lang. Delene kan kjøpes hos Clas Ohlson, Biltema eller hos  din lokale VVS-forhandler. Det vil bare koste deg noen hundrelapper og noen få timer i butikken og hjemme.

kjoeler.GIF

byggeplan vørterkjøler​

Det er altså snakk om et langt kobberrør på 5 - 10 m (yttre Ø = 12 mm) som ligger i en hageslange. Gjennom selve røret strømmer vørteren mens i rommet mellom kobberrørets utside og hageslangens innside strømmer kjølevann i motsatt rettning. For at kjølevannet skal kunne strømme i dette mellomrommet trenger man to T-rør med forminskningsmuffe ved 1 av hver T-forgrening. Forminskningsmuffe gjør at den ene side til hvert T-rør akkurat passer rundt kobberrøret (og forminskningsmuffen har da altså en indre Ø = 12 mm på den trange siden) mens den andre siden skal passe i hageslangen og får ha en diameter mellom 15 - 18 mm. Det er viktig at man ikke velger en for trang hageslange for da får man den aldri i verden rundt hele kobberrøret.

endkap1.jpg
endkap2.jpg

T-rør (før og etter loddingen)​

Når det gjelder lodding så trenger man ikke bruke sølvlodding uten bly siden vørteren ikke kommer i kontakt med loddingen. Anbefalingen steg-for-steg er:

- Lodd en forminskningsmuffe på én side av hvert T-rør
- Lodd ett T-rør til kobberrøret, rundt 10 cm fra rørets ende.
- Dra hageslangen rundt kobberrøret og fest hageslangen til T-røret med hjelp av en slangeklemme
- Kutt hageslangen slik at kobberrøret stikker ut rundt 10 cm på andre siden
- Skyv det andre T-røret på plass og lodd det på plass til kobberrøret. T-rørene skal stikke ut samme vei
- Rull hele greien rund en gryte, bøtte eller tykk papprull. Den skal helst ha liten diameter så at 'gjengene' blir brattere og vørteren vil strømme bedre.
- Fest 'gjengene' (altså slangen der den møter seg selv) med ståltråd, strips, tau eller lignende så at kjøleren blir til en kompakt enhet.

- Avhenging av hvordan du kobler kjøleren til springen og til kokekjelen kan du bruke flere forminskningsmuffer eller/og koblinger, men i bunn og grunn er kjøleren ferdigstilt!

kjoeler1.jpg

ferdig vørterkjøler​

Jeg har laget min egen vørterkjøler på samme måte, bare at jeg brukte et kobberrør på bare 5 m. Også har jeg festet loddemuffer til alle inn- og utganger (4 st) og skrudd til koblingsdeler av Gardena. Gardenakoblingene er greie nok til kjølevannet men til vørteren vil jeg nok anbefale mere egnete koblingsdeler.

bierkoeler.jpg

min vørterkjøler​
 
Counterflowkjøler er har sine ulemper, dette er forklart på http://www.mrmalty.com/. Er det noken som har dette kjølesystemet og kan kommentere det? Det er også ein fin gjær "pitching rate" kalkulator der.

Skål
Tore
 
Tore Tverå skrev:
Counterflowkjøler er har sine ulemper, dette er forklart på http://www.mrmalty.com/. Er det noken som har dette kjølesystemet og kan kommentere det? Det er også ein fin gjær "pitching rate" kalkulator der.

Skål
Tore

Jeg holder på å bygge dyppkjøler/sentrifuge-løsningen til Jamil nå. Forhåpentligvis ferdig om en ukes tid, så jeg kan avlegge rapport da ;-)

Ellers så bruker vel de fleste bryggerier en eller annen form for motstrømskjøler (derunder varmevekslere og denslags), og det virker som det går bra...
 
Jeg er godt fornøyd med min motstrømskjøler. Nå bør jeg nok tilføye at jeg faktisk ikke har brukt noe annet en slike kjølere. Det er bare å koble opp kjøleren og sjekke temperaturen på vørteren som strømmer ut og justere hastigheten på enten/både vørteren eller/og kjølevannet og slik havner jeg som regel på ønsket gjæringstemperatur.

Det jeg ellers har lest om fordelene med en slik kjøler var øket cold break og ølene mine pleier å være veldig klare etter litt lagring. Jeg vet derimot ikke om dette skyldes bruken av motstrømskjøleren eller andre faktorer som ekstra meskesteg og lang lagertid mm.

En ulempe er dog at en slik kjøler delvis kan fylle seg med luftbobler og da er det vanskelig å få den fri for luft. En tips jeg fikk var å plasere kjøleren som laveste i leddet, dvs, den skal ligge lavere enn både kokekjelen og gjærdunken og i tillegg skal vørteren strømme inn i den nederste delen av kjøleren for så å 'opparbeide' seg mot utgangen øverst for så å strømme inn i gjærdunken.

Sånn som jeg føler det så tror jeg at en dyppkjøler kan være greit for små menger med vørter mens store mengder vørter (som heller ikke lett bare helles ned i en gjærdunk fordi det er for tungt) gjerne kan kjøles med en motstrømskjøler fordi transport av vørter fra kokekjelen til gjærdunken og temperatursenkingen foregår samtidig.

Også må man sikkert bevege en dyppkjøler en del fordi vørteren like i nærheten til immersionkjøleren fort oppnår kjølevannstemperatur for så selv å forme en slags isolasjon mellom kjøleren og den varmere vørteren, mens i en motstrømskjøler møter varm vørter det kaldere kjølevannet hele tiden på veien igjennom. Prosessen er letter å styre og det er sikkert grunnen til at store bryggerier heller bruker denne varianten.

Og så lenge var det ikke siden at bryggerier brukte 'kjøleskip', altså store grunne bassenger av kobber der vørteren lå i det åpne rom for å kjøles ned.

300px-Coolingtun.jpg

cooling tun

Sjekk også gjerne denne forklaringen på begge kjølemetodene: http://www.howtobrew.com/appendices/appendixC.html
 
Eduard skrev:
Sånn som jeg føler det så tror jeg at en dyppkjøler kan være greit for små menger med vørter mens store mengder vørter (som heller ikke lett bare helles ned i en gjærdunk fordi det er for tungt) gjerne kan kjøles med en motstrømskjøler fordi transport av vørter fra kokekjelen til gjærdunken og temperatursenkingen foregår samtidig.

Også må man sikkert bevege en dyppkjøler en del fordi vørteren like i nærheten til immersionkjøleren fort oppnår kjølevannstemperatur for så selv å forme en slags isolasjon mellom kjøleren og den varmere vørteren, mens i en motstrømskjøler møter varm vørter det kaldere kjølevannet hele tiden på veien igjennom. Prosessen er letter å styre og det er sikkert grunnen til at store bryggerier heller bruker denne varianten.

Med dyppkjøler-varianten til Jamil beveger vørteren seg rundt kjøleren, og sentrifugerer samtidig som den kjøler. Dermed kombinerer man to steg av prosessen, og kjøler hele vørteren på en gang. Proteinmassen og humlegrumset blir igjen i kjelen når man tapper om, i stedet for å bli med over i gjærspannet.

Ikke et vondt ord om motstrømskjølere, de fungerer veldig bra, men jeg syns Jamil-kjøleren ser vanvittig interessant ut - derfor bygger jeg den ;-)

Her er direkte link til dyppkjøler-whirlpool-tingen: http://www.mrmalty.com/chiller.php
Bare jeg finner en pumpe som egner seg nå...
 
Ja, da må jeg nok innerømme at jeg ikke har lest teksten nøye  :lese:

Det med at vørteren beveger seg rundt kjøleren er jo bra og det virker som om det kan være et veldig brukbart system. Da er det bare å mekke og se.
:brygging:
 
Eduard skrev:
Ja, da må jeg nok innerømme at jeg ikke har lest teksten nøye  :lese:

Det er ikke så rart, når du har et par pupper oppi ansiktet :lol:

Kobberspiralen og retur-røret er nesten klare, må bare lodde på koblinger på dem og justere litt, men å finne en pumpe som tåler kokende vørter - og ikke koster enorme summer - virker litt vanskelig... Noen tips?
 
Thomas skrev:
Kobberspiralen og retur-røret er nesten klare, må bare lodde på koblinger på dem og justere litt, men å finne en pumpe som tåler kokende vørter - og ikke koster enorme summer - virker litt vanskelig... Noen tips?

Jeg har lurt litt på å slakte en gammel oppvaskmaskin. Jeg skulle tro at en pumpe som har vært i bruk i ti år vil ha avgitt det den har å by på mhp. skumle stoffer og slikt, at det bør gå greit å bruke den til å pumpe varm vørter med, hvis man får gjort den ren, da.
 
Drar opp en gammel tråd på oppfordring :)

Jeg bygde "Jamil-kjøleren", og fikk prøvd/justert den en gang før eks-dama heiv meg på dør.  :confuzed: :lmao:

Kjøleren fungerte veldig bra. Den "innebygde" whirlpoolen er et stort pluss, og man har veldig god kontroll med temperaturen. Relativt rask var den også (jeg tok ikke notater, så nøyaktig hvor lang tid vet jeg ikke), men for "normale" temperaturer tror jeg en platekjøler eller barsk motstrømskjøler med pumpe er raskere.
 
Jeg måtte se litt nøye for å finne ut av hva som var så spesialt med Jamil-kjøleren, men nå tror jeg at jeg forstår det! :)

Litt kipt da at du bare fikk prøvd den én gang. Alltid lurt å være varsom med WAF-en (Wife Acceptancy Factor). Da jeg kjøpte alt utstyr til kegerator nytt fikk jeg grønt lys og den pryder til og med stuen!  :ilike:
 
Eduard skrev:
Delene kan kjøpes hos Clas Ohlson, Biltema eller hos  din lokale VVS-forhandler. Det vil bare koste deg noen hundrelapper og noen få timer i butikken og hjemme.

Rørene er kanskje billige nok, men hva med pumper?  Til kjølevannet brukes vel bare trykket fra springen, men til vørteren trengs vel en pumpe. Ellers kunne man selvfølgelig bruke hevertprinsippet og bare juestere hastigheten med en klemme?
 
Jeg bruker her hevertprinsippet, altså ingen pumpe. Plasser kjelen med vørter høyt, f eks på kjøkkenbenken. Ha så motstrømskjøleren på gulvet. Gjæringsdunken kan så stå litt lenger opp, f eks på en ølkasse. Så vil motstrømskjøleren være helt fylt med øl, slik at man ikke får luftbobler som kan bremse opp flyten.
 
Hadde gira meg skikkelig opp og gleder meg til aa kj;pe inn loddesaker og kobberdeler for aa bygge en selv, men syntes kobberrør var dyre.. hadde lyst paa aa bygge en dyppkjøler eller counter-flow paa lenger enn 5 meter, men 15 meter/rullen kosta 1399!?! Og da er det billigere aa kjøpe platekjøler..

Det er kanskje ikke like nødvendig med mere enn 5 m til counter-flow?  Jeg brygger inntil videre batcher paa maks 30 liter.

Jeg brygga for første gang i gaar, og jeg likte ikke aa kjøle ned i oppvasken, det tok lang tid selv med rennende vann. Og jeg hadde liten lyst til aa ta av lokket og røre alt for mye pga bakterier.

Er de plastisolerte rørene fra biltema gode nok? Syntes det var litt tynt gods i dem..

Biltema hadde en 3/4'' hageslange som saa fin ut. Clas O. har jeg ikke sjekket. Jula (www.jula.no) hadde d[rlig utvalg i rør..
 
akkurat det med kjøler tenkte jeg igjennom i førsten, men fant ut at kopperprisene var dyrere, enn å kjøpe en ferdig i statene med moms og frakt. men da var dollaren 5kr da.
derfor kjøpte jeg en vanlig dyppkjøler.
endte med å kjøpe en platekjøler senere da. shirron sin versjon. har vært lange diskusjoner på bryggeri.net om hvem som er best av blichmann sin og shirron.
blichmann er ca 100$ mer, og jeg vet ikke om det er verdt det. min shirron henger ikke etter, det som stopper, er at pumpa (march) ikke klarer å levere mer vørter,
så når pumpa drar maks, og kaldtvannet er maks, så kommer vørteren ut på ca 9 grader.
 
Hei Henrik

Det høres bra ut. Kan den også renne på heverteffekten, eller er det nødvendig med pumpe for å få litt fart på sakene? Hva med slanger og tilkoblinger, følger det med?

Hvilke nettbutikker bestilte du den fra? Eller er det EBay som er saken her også?
 
den kan i teorien renne selv. men det går fortere med en pumpe. da slipper man også å ha bryggeriet i forskjellige høyder.
rør og deler må man kjøpe selv, har gått en del kroner på biltema for å si det sånn.
jeg har kjøpt en del fra www.northernbrewer.com  også brukt www.morebeer.com et par ganger.
 
Eduard, på en motstrømskjøler, har kjølerørets lengde noen sammenheng med antall liter vørter som skal kjøles? Man skulle tro at den eksakt samme kjøleren skulle kunne kjøle både 20 og 200 liter, stemmer dette? Og din erfaring er altså at 5 meter kjølerør er tilstrekkelig for å oppnå ønsket kjøling?
 
Jens skrev:
Eduard, på en motstrømskjøler, har kjølerørets lengde noen sammenheng med antall liter vørter som skal kjøles? Man skulle tro at den eksakt samme kjøleren skulle kunne kjøle både 20 og 200 liter, stemmer dette? Og din erfaring er altså at 5 meter kjølerør er tilstrekkelig for å oppnå ønsket kjøling?

Svaret er nei. En motsrømskjøler tilpasses temperaturen som skal kjøles ned. Min egen er Ø-10mm og 3m lang. Denne kjøler ned kokende
vørter til 10+ grader alt etter hvor mye jeg struper gjennomrenning av vørter i kjølesløyfa. Kaldtvannet skrur jeg alltid max opp.
Volumet som skal kjøles ned har ingen betydning. Det er motstrømskjølerens evne til å ta ned temperaturen som er nøkkelen her.
Altså vil lengden av kjølerern + vørterens hastighet og mengden kaldtvann i motstrøm bestemme hvor hurtig vørten kjøles ned. Større kjølekapasitet er
lik raskere gjennomstrømning av vørt og tilsvarende kortere bryggedag ;)
 
Ok, men hvordan beregnes dette?

Jeg er interessert i å kjøle vørteren ned til ca 25 grader, og jeg vil gjærne la vørteren renne gjennom røret så fort som mulig, da jeg regner med å tappe ut 100 liter eller mer. Hvor langt kjølerør bør jeg ha?

Jeg er overrasket over at du bare bruker 3 meter, Jan Morten, og likevel får så lav temp som 10 grader. I Eduards artikkel anbefales jo en kjølerørslengde på mellom 5 og 10 meter.
 
Tilbake
Topp