Takk for tilbakemeldingene!
Her følger litt flere detaljer om styreskapet, og hvordan jeg har gjort det. Jeg holder på å sluttføre tegninger over oppsettet, og kommer tilbake med dem om ikke så lenge.
Som nevnt er skapet løst inspirert av
http://www.theelectricbrewery.com/. Jeg har dog forenkla en del ting, og fjerna de elementene som, for meg, fremsto som overflødige eller redundante. Tanken når jeg nå bygger på nytt, er nettopp forenkling, i den forstand at jeg ønsker ikke å bruke penger på unødvendigheter eller komplisere ting mer enn de må være. I stort sett alle aspekter av bryggingen min har jeg kommet frem til at "less is more" ofte stemmer.
Nok om det! La oss ta oss tid til å gå over oppsettet mitt litt i detalj for dere som er interessert i slikt.
Øverst til venstre, nøkkelbryter/hovedbryter.
Øverst til høyre, trykkbryter med lys merket "ENABLE"
I mellom disse, Volt/Amp-meter.
Systemet mitt er laget slik at jeg "hovedstrømmen" altså forsyningen til elementene og til pumpene går gjennom et hovedstrømsrele.
Når man slår på nøkkelen får man altså kun "styrestrøm" til å forsyne instrumentene. Ingen output til hverken pumper eller elementer.
For å få dette må man slå på hovedstrømmen ved å trykke på "ENABLE" knappen. Jeg har også kobla dette som en safety interlock slik at elementvelgeren, begge pumpebryterne, samt nødstoppen må være avslått for at man skal kunne slå på hovedstrømmen. På denne måten forhindrer man å gi strøm til pumper eller elementer ved et uhell når man slår på.
Videre i rad 2 ser dere to
Auber EasyBoil og en
Auber Dual-temp måler i midten. Mange bruker fullverdig PIDs selvsagt, men jeg finner disse EasyBoil til å være mye enklere å betjene, og resultatet skal være helt supert. For dere som lytter til podcastene til
basicbrewing, husker kanskje all skryten som "Jeff and Desiree over at High Gravity Brewing" får for sin
Wort Hog kontroller, og den er basert på samme Auber EasyBoil.
Resultatet skal visst være helt topp, og man kan raskt skifte mellom "boil mode" hvor man regulerer effekten trinnløst mellom 0 og 100%, og "mash mode" hvor man setter target-temp den skal holde.
Temp-måleren i midten er kun et termometer med mulighet til å vise to temperaturer. Mange har også en fullverdig PID her for kun å vise tempen, og det er i mine øyne fullstendig overkill.
I forhold til the electric brewery har jeg også droppa timeren, samt alt alarm-vaset de har med. EasyBoil kan gi meg alarmer om jeg vli, og timer har jeg i Beersmith uansett.
Tredje rad er rett og slett en element-velger, og en lampe for hvert element. Jeg kjører 3.3kw elementer i kjelene, og har kun strøm til å fyre ett av gangen. Elementvelgeren er ikke koblet til styrestrømmen til SSRene sånn man ville tro, men styrer releer på hovedstrømmen til hvert element. SSRene kan ryke, og da ryker de somregel i full åpen posisjon. Jeg kan dermed slå av og gjøre elementene helt strømløse med denne bryteren uavhengig av hva SSR gjør.
Under det, bryter og lampe til hver pumpe. Nødstoppen tripper hovedstrømsreleet og bryter således strømmen til både elementer og pumper, men kontrollere forblir på. Dette for å kunne stoppe helvete når det bryter laus uten å miste oversikt over temperaturer.
Kommer tilbake seinere med mer info om skapets innmat!
Grafikk og trykk på skapet har jeg fått laget på et trykkeri som spesialiserer seg på slikt.
Dette er en meget robust laminert plastgreie som dekker hele fronten, og jeg er veldig fornøyd med den.
Straks tilbake!