Coleman Extreme hos XXL

Viktste

Norbrygg-medlem
I forbifarten så jeg at XXL (i Stavanger i allefall) selger coleman Extreme kjølebokser til 1200,- Jeg kikka ikke så nøye på de, men de så ut til å være på ca. 50 liter eller deromkring.

Bare i tillefelle noen er på utkikk etter meskekar...

Var innom XXL på alna i Oslo og kjøpte en Colman Extreme i dag til 1200,- (de hadde 1stk til hvis noen er på utkikk)

Jippi! et stritt nærmere et ordentlig malt brygg  ;D

Sjekk også  SeaSea butikken. Du vil finne IGLOO kjølebokser i mange størrelser ....
http://www.seasea.no/SectionList.aspx?CatID=5028

Kan vel også bestilles via nettbutikken.

Har kjøpt to slike som jeg er meget fornøyd med!
P8050052.JPG

Jeg har en 34-liters Igloo-boks (kjøpt fra seasea), og den taper i underkant av 1 grad på 90 minutters mesk i følge mine notater. Helt super boks, altså! :yes:

synd norske nettbutikker ikke er mer på nett: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=300793

Kyrre D K skrev:
Hvordan gjør dere med tilkobling av silikonslange? fungerer den rørgjennomføringen som allerede er der?

Nei, man bruker f.eks en kuleventil med slangenippel og en gjennomføring i messing i stedet for originaloppsettet. Finnes til overkommelig pris hos Biltema blant annet. Se under Båt/VVS.

Jeg gjorde en slik modifisering på lørdag: Sagde hull i Iglooen min med 1/2" hullsag, og monterte en 1/2" skroggjennomføring fra den lokale båtsjappa (Biltema hadde ingen på lager) med egenmekka silikonpakninger av ovnssilikon fra Clas Ohlson. Utapå der igjen, satte jeg på en kuleventil og slangenippel fra Biltema. Inne i boksen satte jeg en rørstuss av 15 mm kobberrør inn i gjennomføringa, med en 15-til-12 mm overgangsmuffe da manifolden min er 12 mm kobberrør.

Funka som smør! Jeg savna ikke akkurat å sutte på heverten for å trekke ut vørteren fra meskekaret ...

Bilder, da... :p

stuss.png

Sagde som sagt først hull med 1/2" hullsag, og satte inn en gjennomføring (ala Biltema varenummer 254342). Jeg skar også til et par pakninger i passende størrelse av ovnssilikon fra Clas Ohlson (varenummer 34-6433). På innsida satte jeg så inn en rørstuss av 15 mm kobberrør.

innvendig.png

På kobberstussen, satte jeg på en liten overgangsnippel fra 15 til 12 mm, videre til en liten 12 mm stuss videre til T-koblingen på resten av manifolden.

utvendig.png

På utsida satte jeg på en kuleventil fra Biltema (varenummer 860013), samt en slangenippel utapå der igjen (den på bildet er fra Jula, varenummer 450377, men de har på biltema også).

Viktste skrev:
I forbifarten så jeg at XXL (i Stavanger i allefall) selger coleman Extreme kjølebokser til 1200,- Jeg kikka ikke så nøye på de, men de så ut til å være på ca. 50 liter eller deromkring.

Bare i tillefelle noen er på utkikk etter meskekar...

De er på 52 Quart eller 49 liter.  www.cabelas.com selger disse til 43 dollar ( 250 kroner) + 40 i frakt + 25 % moms + gebyr = ca 700.  1200 er BLODPRIS.  De hadde de nylig på salg til langt under 200, men da sendte de kun innenlands.

De er forresten nå på salg hos XXL i Bergen til 999.  Fremdeles for dyrt synes jeg.....

Kyrre D K skrev:
Kommer ikke boksene med ferdig boret hull?

Ikke 34-literen, hvertfall. Den har derimot en liten fordypning i bunnen på ene siden, så det går helt fint å få plassert en gjennomføring selv.

Tobiasjk:  flotte bilder! Nå ble jeg inspirert. Har du også et lukket system til skylling eller skyller du med åpent lokk?

Roar Øimo skrev:
Tobiasjk:  flotte bilder! Nå ble jeg inspirert. Har du også et lukket system til skylling eller skyller du med åpent lokk?

Jeg kjører partiskylling (batch sparge). Tømmer første omgang med vørter, og lar mesken stå i 15-20 minutter med skyllevannet før jeg dumper det ned i kokekaret. Har typisk rundt 80 prosent utbytte.

tobiasjk skrev:
Jeg kjører partiskylling (batch sparge). Tømmer første omgang med vørter, og lar mesken stå i 15-20 minutter med skyllevannet før jeg dumper det ned i kokekaret. Har typisk rundt 80 prosent utbytte.
Jeg kjører dette selv og har brukt bøtte i bøtte og vanlig kjølebag frem til nå. men ønsker altså å få en mer stabil mesketemp, derfor kommer jeg til å kjøpe denne igloo boksen :)
Kommer til å forsøke å bruke den rørgjennomføringen jeg allerede har i kjøleboksen fra før. Denne er av plast og er kjøpt på biltema. har tidligere kjørt 12mm kobberrør rett inn i denne, men ser at din løsning er langt bedre  :skitbra:

Ser egentlig etter Coleman Xtreme 36qt, for meskekar. Såg en video på youtube, der eg fikk se at denne lett lar seg modifisere uten å borre. Men den har de ikke på Cabela.com. Noen som kjenner til 36-qt. Xtreme® Marine Plus som selges der? F.eks at plasten innvendig er trygg, og om den er identisk i design? Vurderer sterkt å kjøpe denne.

Link: http://www.cabelas.com/product/Cole...AllProducts&Ntt=coleman&x=17&y=8&Ntt=coleman
Youtube: http://www.youtube.com/user/TakeSomeAdvice#p/u/86/4NaxgoB3t4Q

Tilbake
Topp