California Ale gjærstarter tok av

Wake

Satte en starter med WLP001, 300g maltekstrakt og 3 liter vann på torsdag, tiltenkt brygging på søndag, av 20L American Brown Ale med OG på +/- 1070. Dro på hytten fredag, og når jeg kom hjem søndag ettermiddag lå mesteparten av gjæren på kjøkkenbenken. Hvis jeg dekanterer starteren, blir det igjen mindre gjær enn det som var i det opprinnelige røret.

Hva ville dere gjort med denne, er det bare å tømme den i vasken og kjøpe tørrgjær/lage ny starter?

Vedlegg

• starter.JPG
    starter.JPG
    89,8 KB · Sett: 537
... legger til at jeg vasket kjøkkenbenken og tørket av glassballongen av hensyn til fruen + ristet opp igjen innholdet før bildet ble tatt. Vørteren var (til forandring, hehe) blitt ganske klar.

...og løsningen ble helt ny starter. Denne gangen med innlånt magnetrører fra broder knutrw. Pitchet restene fra den forrige starteren sammen med et nytt rør.

Det har allerede dannet seg et heftig lag med skum - trodde ikke dette var vanlig med magnetrørere. (På bildet har den stått ca 1 time, skummet er doblet nå.) Håper ikke denne også finner veien ut av kolben. I så fall vet jeg nøyaktig hvor min første spontangjærede øl skal settes.

Vedlegg

• magnetrører.JPG
    magnetrører.JPG
    58,8 KB · Sett: 392
Jeg har og opplevd at den kan koke over, men ikke at den skummer over på rører med FC.
Men det er godt å høre at du får tid til brygging igjen.. ;)

Hm, skummingen later ikke til å være forbigående, som om det var Åna Sira og dalstroka innafor det var snakk om.

Vedlegg

• magnetrørerII.JPG
    magnetrørerII.JPG
    57,3 KB · Sett: 334
Tilbake
Topp