California 001 gjær starter ikke

Hei,

Satt en IPA i går med California 001 gjær, og når jeg kom hjem fra jobb i dag er det ingen aktivitet i gjærlåsen. Tror ikke dunken er helt tett, men det er heller ikke dannet seg skum på toppen av brygget, så det virker ikke som om noe skjer  :( Kastet ett rør oppi, satt ikke gjærstarter, med utgangsdato i november 12.

Er det noen som har erfaring med denne gjæren og om det kan ta lenger tid før den begynner å gjære? Kan jeg evt kaste oppi et rør til i dag, eller blande ut tørrgjær og ha dette oppi?

Denne gjæren er ikke spesielt treg til å starte, men det kan ta litt tid med all gjær før du får synlig gjæring. Et drøyt døgn er på ingen måte unormalt.

Takk for svar, Gustav!

Ser at OG muligens har gått ned med 0.002, noe jeg tar som et godt tegn. Men at det ikke er noen, altså absolutt ingen (!) form for skumdannelse er urovekkende. Håper noe skjer i løpet av kvelden.

Er det å anbefale å tilsette ny gjær hvis det ikke skjer noe, eller er det bare å helle ut batchen da? Batchstørrelse er forøvrig 18,5 liter.

Jeg ville tatt det helt med ro. Hvilken temperatur står dunken ved? Jeg satte akkurat en IPA selv på denne gjæren, men hadde to rør og lav starttemperatur. Det tok omtrent et døgn før jeg så aktivitet. Men du må ikke finne på å helle det ut. Da kjøper du heller et rør eller kanskje to til som du tilsetter.

Det er ganske høy temp, så du bør sette det litt kjøligere om du har muligheten. Grunnen til at det går litt sent er nok at du har brukt ganske lite gjær. Men du bør absolutt ikke helle ølet ut. Aktiviteten tar seg garantert opp.

Omtrent det samme har hendt meg. Satte en IPA med California 001 selv for 3 dager siden, men fremdeles ingen aktivitet i gjærlåsen. Ser at det trykker litt på da, men ingen plopping.
I motsetning til deg så har det dannet seg en god cm med skumm.

Noen som har noen formening her?

loebrygg skrev:
Omtrent det samme har hendt meg. Satte en IPA med California 001 selv for 3 dager siden, men fremdeles ingen aktivitet i gjærlåsen. Ser at det trykker litt på da, men ingen plopping.
I motsetning til deg så har det dannet seg en god cm med skumm.

Noen som har noen formening her?

Skum = gjæring. Det er bare lokket i dunken din som ikke er tett. Ingen fare.

Takk for det, Gahr. Har satt ned temperaturen litt nå. Det var litt kaldt i går når jeg satt den til gjæring, men skrudde litt for mye på varmen og i løpet av dagen, mens jeg har vært på jobb, har det blitt for varmt. Skrur ned mot 20 grader nå, så ser jeg om det ordner seg.

AudunPI skrev:
Hei,

Satt en IPA i går med California 001 gjær, og når jeg kom hjem fra jobb i dag er det ingen aktivitet i gjærlåsen. Tror ikke dunken er helt tett, men det er heller ikke dannet seg skum på toppen av brygget, så det virker ikke som om noe skjer  :( Kastet ett rør oppi, satt ikke gjærstarter, med utgangsdato i november 12.

Er det noen som har erfaring med denne gjæren og om det kan ta lenger tid før den begynner å gjære? Kan jeg evt kaste oppi et rør til i dag, eller blande ut tørrgjær og ha dette oppi?

Når du likevel brukar denne gjæren kan det vere ein ide å erstatte den med US-05 tørrgjær om du ikkje orkar å dyrke opp ferskgjæren til ideell mengde. Det er i utgangspunktet samme stamme, og den tørka varianten er på ingen måte dårlig.

Det viktigaste er å starte med rett mengde av frisk gjær.

Takk for tips, Protto! Har noen poser med Safeale US-05, og har god erfaring med den fra et tidligere brygg. Greit å vite at de to er samme stamme, og så og si like.

IPA-en har begynt å gjære ser det ut til, da det har dannet seg et lite skumlokk på toppen av brygget. Gode tider! :)

Tilbake
Topp