Bygger ny kokekjele

Nord

 
Tenker å bygge meg en god kokekjele.
Tenker da å ha varmeelement i bunn av kjelen. Eller er dette å fraråde på det sterkeste? Speidel har jo dette..
Dersom det er en god løsning, hvor mange watt bør man lande på? 1200? 2000? Mer?
Er det mulig / lurt å koble opp elementet til en PID?
Tenkte å gå for en slik: http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=7946

Så er det jo for / mot alukjele. Prøver å havne på rustfritt.
Har et tilbud på brukt alukjele til 425 kr. 35 liter. Synes det virket dyrt, men frakten er jo en god del av dette.


Men innspill på varmeelement er sårt trengende.
 
Det er helt kurant å installere elementer i kjelen. Og ja, det er lurt å koble dem til en PID. Jeg har en kjele på 36 liter med et element på 2kW. Det er nok for å holde rullekok, men kunne tenkt meg litt mer for å korte ned oppvarmingstiden. Skal installere et til på 1kW, så kan jeg velge 1, 2 eller 3 kW.
De billigste elementene er antagelig vannkokerelementer (knapt 200 hos ClasOhlsson, stripp elementet og kast resten), men det er et poeng å ha elementer med størst mulig overflate. Det har å gjøre med antall °C pr. cm[sup]2[/sup] og sjansen for å brenne fast vørter til elementene.
Kjeler er dyre! Stålkjeler i Norge, minimum 30liter, koster fort 2-3 tusen stykket og oppover. Kjøpt i Sverige (Humlegården) koster en 36liter 1300 eller deromkring, i tillegg til frakt.
Alukjeler er helt OK, og mye billigere. Du må bare være litt mer forsiktig når du vasker dem med tanke på hvilke vaskemidler du utsetter dem for.
 
Tillegg: Som sagt, lurt å koble til en PID, hvis du skal meske i kjelen også. Hvis du bare skal koke trenger du ikke den, da kjører du elementene på full pupp uansett!
 
Hvis du kun skal bruke kjelen og elementene for å koke brygget og ikke for å varme opp vann til en viss temperatur, så tror jeg du kan slippe å bruke PID-styring.

For å få 25-28 liter vørter til å koke så trenger man i overkant av 2 kW. Jeg ville da gått for 2 elementer à 1,2 kW.
 
Takker og bukker!

Grunnen til at jeg vil gjøre dette er at jeg da kan isolere kjelen godt på siden og i bunn. Og da spiller det egentlig ingen rolle om kjelen er tynnbunnet eller ei...
Er det da mulig med ordentlig rullekok med "kun" 2 kw?
Mulig jeg også går for en vannkokerløsning. Da de er billigere.
Vet det er flere her inne som har det etter en søkerunde. Driftstid til vårt formål vil være noe lenger enn den er bygget for. Byr det på problemer?
DEtte blir i min kjente stil, lavbudsjett med høy blingfaktor! :)
 
Her har du forøvrig masse tips og greier til bygging av komplett anlegg: http://www.theelectricbrewery.com/
 
Münsterjeger skrev:
Er det da mulig med ordentlig rullekok med "kun" 2 kW?

Jeg tror du må ned til 22-24 liter for å få rullekok med 2 kW, og da må man ha lokket delvis på og isolasjon rundt kjelen. Men 2,4 kW gir jo akkurat litt ekstra i forhold.
 
Dersom du feller inn element(ene) i siden på kokekjelen kan du eventuellt i tillegg sette den på en kokeplate. Vi har "funnet" flere elementer på den lokale søppelfyllinga/gjenbruksstasjonen i kasserte v/v-beredere. Disse er typisk på 2KW, delt i 2 elementer på 800w og 1200w. Ved bruk av 2 slike på 2KW hver får du en mengde effekttrinn å velge mellom. Det er da genialt å benytte billige SSR for effektrinnene da det ellers vil være dyrt å kjøpe brytere/rele/kontaktorer som takler såpass effekt. Disse elementene er til en viss grad bøyelige, slik at de kan vides ut for å redusere lengden.
 
For koking ser eg ingen grunn til å bruke temperaturstyring. Om du skal ha regulering er det effektregulering du treng, enten ved å ha forskjellige element som kan sjaltast inn og ut etter effektbehovet, eller eit kraftig element med fasevinkelstyring ala lysdimmerprinsippet.
PID regulator er tingen i eit RIMS/HERMS system feks. eller for å kontrollere andre prosessar som krever ein viss grad av nøyaktigheit.

Koking er i utgangspunktet sjølvregulerande ved at veska går over i gass (damp) og så lenge det er veske (vann) tilstades vil tempen aldri overstige kokepunktet for den aktuelle atmosfæren.

Du vil få kraftigare avdamping ved å koke med høgare effekt/større overflateareal, men ikkje høgare temperatur.
 
Münsterjeger skrev:
Er denne brukelig?
Hvis jeg kobler den til PID og stiller på 102 grader f.eks. vil jeg da minimere risken for at vørteren brenner seg?
Jeg brygger til delse seige øl. Så faren er vel større der for brent vørter. ;-)
EDIT, Link: http://cgi.ebay.com/NEW-BURCO-HOT-WATER-BOILER-TEA-URN-HEATING-ELEMENT-3KW-/130391697418?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item1e5bf3680a

Det er nok kun effektregulering som gjelder for koking, da med å regulerer antall elementer eller "dimmer", da ikke fx. efektregulator for varmekabler.
Du risikerer at det da koker noen minutter og gjør et opphold, osc.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det er nok kun effektregulering som gjelder for koking, da med å regulerer antall elementer eller "dimmer", da ikke fx. efektregulator for varmekabler.
Du risikerer at det da koker noen minutter og gjør et opphold, osc.

Men er det et problem?, PID modifikasjoner av Espressomaskiner går som regel ut på å slå elementet av og på for å justere vanntemperaturen i kolben. men i mesking, og vørterkoking, er det problematisk?
 
Jeg har 40-liters alukjele. Den er kledd med selvklebende motor-roms isolasjon fra Biltema. Kjøpte 2 stk 2000W vannkokere på Europris på tilbud, 99 NOK pr stk. Strippet ut elementene, og satte de i bunnen. Det følger med en pakning, men bruk litt akvarie-silikon i tillegg. (Ikke baderoms-silikon).
Har også montert kran på kjelen. Brukte en 1/2" bordgjennomføring i messing fra Biltema. Satte på en passende O-ring på hver side sammen med litt silikon og strammet. Kunne dermed sette på en 1/2" kuleventil og 1/2" nippel. På nippelen kan man feste silikontubingen fra morebeer.com

Kjelen fungerer kjempebra. Bruker 2 kurser når jeg koker, da du bare kan dra 3 kW på hver kurs. Når jeg har fått kok holder det med å bruke kun 1 element. Jeg koker da 30 liter på 2000W. Får "rullende kok" så det holder.    
 
neslekkim skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Det er nok kun effektregulering som gjelder for koking, da med å regulerer antall elementer eller "dimmer", da ikke fx. efektregulator for varmekabler.
Du risikerer at det da koker noen minutter og gjør et opphold, osc.

Men er det et problem?, PID modifikasjoner av Espressomaskiner går som regel ut på å slå elementet av og på for å justere vanntemperaturen i kolben. men i mesking, og vørterkoking, er det problematisk?

Jeg mener det fordi det vil koke når elementene er innkoblet og gjøre et opphold i koking når de er utkoblet.
Bruker du en effektregulator av av/på typen vil det kanskje ved 50 % effekt koke i 3 minutter og få et opphold på 3 minutter.
Hva dette tilslutt utgjør vil jeg ikke banne på :)
 
neslekkim skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Det er nok kun effektregulering som gjelder for koking, da med å regulerer antall elementer eller "dimmer", da ikke fx. efektregulator for varmekabler.
Du risikerer at det da koker noen minutter og gjør et opphold, osc.

Men er det et problem?, PID modifikasjoner av Espressomaskiner går som regel ut på å slå elementet av og på for å justere vanntemperaturen i kolben. men i mesking, og vørterkoking, er det problematisk?

Ikkje problem, berre det at under koking er temperaturen 100ºC, verken meir eller mindre.  Ingen behov for PID for å få til det. Det blir i beste fall som Oddvar seier, elementet vil slå deg av og på, mens det ein eigentleg vil oppnå er akkurat passe kokeeffekt. Det kan ein få til med passe stort element, eller ev.effektregulering av eit litt for stort element.

Trur det 3kW elementet linka til er passe, så lenge det ikkje er for høg effekt/areal forhold. Det seiest av fleire at problemet med å svi vørteren er overdrevet.
 
ja, for koking er det kanskje ikke noe poeng, kanskje bare for å spare et par watt i noen minutter, men det å ha en pid i systemet er jo noe alle må ha uansett vel? :)

Info om pid modding av Rancilio Silivia, espresso er litt OT men de forklarer greit hvordan pid fungerer for å gi en stabil temperatur.
http://www.murphyslawonline.com/silvia.html
Skulle jeg brukt pid tror jeg kanskje jeg ville brukt det på meskegreier hvis jeg skulle mekka noe slike avanserte greier :)
 
protto skrev:
Trur det 3kW elementet linka til er passe, så lenge det ikkje er for høg effekt/areal forhold. Det seiest av fleire at problemet med å svi vørteren er overdrevet.
Ja, problemet er nok noe overdrevet. Men jeg har et vannkokerelement på 2,2kW i kjelen min. Det er nok noe for snaut, rent fysisk. Det er dekket av et belegg etter hver brygging. Forsøkte diverse syrer, eddik og slikt for å fjerne det, men uten resultat. Det som tok belegget til slutt, var lut og skrubbing. M.a.o. var det ikke mineralbelegg fra vannet, men sukker og proteiner fra vørteren. Klarer imidlertid ikke å smake det på noe vis i ølet, så jeg akter å leve med det!
 
Litt OT, men eg kokte 60l bringebærsaft i bryggekjelen min tidleg i haust og kjelen har aldri vore så rein som etter det. Seier litt om kor sure bringebær eigentleg er....
 
Angående effektregulering av elementer så har vi en som slår elementene inn/ut. Fikk litt hjelp til å bygge en timerkrets der vi kan justere effekten fra 50% og opp. Den fungerer ved å slå av/på SSR i et 3 sekunders tidsvindu. Ved 50% effekt er den på i 1,5 sek og av i 1,5 sek. Ved tilnærmet 100% effekt er den på i tilnærmet 3 sek og av i tilnærmet 0 sek. Dette er justerbart VHA et potmeter. Den kan også justeres slik at tidsvinduet blir mindre (ca 1 sekund), for å unngå kok/ikke kok. Denne timeren styrer 3 elementer koblet via 3 SSR som i tillegg kan slåes av/på med hver sin bryter. Ved våre 3x4KW elementer kan vi da justere effekten trinnløst fra 2KW og opp til 12KW.
 
Tilbake
Topp