Bygger all grain nano

Driver å prøver å få sammen nytt og litt mer avansert bryggeri. 3 stk 50 liters fat. Koke kjele, HLT og mash kjeler.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    858,9 KB · Sett: 578
  • image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Sett: 581
  • image.jpg
    image.jpg
    851,7 KB · Sett: 578
Hei Hvaler, morsomt å se prosjektet ditt, vi har en speidel, og jeg har da et spørsmål:

Ser at folk bygger m 3 kjeler som vist her. Hva er driverne for det?  Får du samme "resultat" som en Speidel for eksempel, eller er det andre ting som gjør at du løser det på denne måten? Kunne du bygd en kjele kun, ala speidel, men ville det da mye vanskelig arbeide i bunnen fex (pumpa osv osv) som blir for mye styr?

Altså: hvorfor ender folk opp med disse 3 kjelene jevnt og trutt, er det prosessfordeler med det?

T

ToreAmundsen skrev:
Hei Hvaler, morsomt å se prosjektet ditt, vi har en speidel, og jeg har da et spørsmål:

Ser at folk bygger m 3 kjeler som vist her. Hva er driverne for det?  Får du samme "resultat" som en Speidel for eksempel, eller er det andre ting som gjør at du løser det på denne måten? Kunne du bygd en kjele kun, ala speidel, men ville det da mye vanskelig arbeide i bunnen fex (pumpa osv osv) som blir for mye styr?

Altså: hvorfor ender folk opp med disse 3 kjelene jevnt og trutt, er det prosessfordeler med det?

T

Hei.
Har aldri brygget med 3 kjeler før så dette er nytt for meg. Kommer fra en kjeles brygging og det var ikke gøy.
Fordelen er at i en av kjelene er det kobber koil som vørteren sirkulerer gjennom fra meske kjelen. Dette for å ha jevn temp. Eller kunne steg meske. Rundt kobber røret i HLT er det vann som holder temp. Man ønsker å oppnå i meskekjelen.  Sirkulasjonen gjør at man får gjerne stort utbytte.
Man kan også benytte seg av ganske mange kg malt uten at man tetter silbunn og fortsatt kunne sirkulere gjennom maltsengen.

Det 3 kjelen er kokekjelen.

Men som sagt er dette første gang for meg med 3 kjeler

Hvis man vil sette flere batcher på samme dag også, så går ting mye raskere.
Mens man mesker den første er det bare og sette igang med og varme opp vann til batch #2. Videre så mesker man batch #2 mens batch #1 koker osv.

Kalle74 skrev:
Hvis man vil sette flere batcher på samme dag også, så går ting mye raskere.
Mens man mesker den første er det bare og sette igang med og varme opp vann til batch #2. Videre så mesker man batch #2 mens batch #1 koker osv.

Hei. Er det mulig også? Det har jeg ikke tenkt over
Har ennå ikke fått alt klart til å brygge mitt første brygg med mitt nye system. Er et par ting som må på plass først før jeg kjører i gang

Jeg holder på og lage trekjelesystem jeg også, gleder meg som en unge på julaften til og sette i gang.
Mitt system bruker gamle varmtvannsberedere, men det går jo ut på ett.

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18433.msg181998.html#msg181998

Hei Hvalernb,
Noe sier meg at jeg kjøpte enkjeles bryggeren din kort tid tilbake. Hvis du har lyst til å se hvordan 3 kjeles systemet vårt ser ut er du velkommen til det. Det er nok mer tradisjonelt en din variant forstår jeg deg rett. Uten innebygde spiraler. Tror at vi kan meske med så store maltmengder vi ønsker i vårt oppsett uten at det går over kanten da meskekjelen er like stor som kokekjelen. Og vi pumper over i kokekjelen før vi skyller.

Jack MM skrev:
Hei Hvalernb,
Noe sier meg at jeg kjøpte enkjeles bryggeren din kort tid tilbake. Hvis du har lyst til å se hvordan 3 kjeles systemet vårt ser ut er du velkommen til det. Det er nok mer tradisjonelt en din variant forstår jeg deg rett. Uten innebygde spiraler. Tror at vi kan meske med så store maltmengder vi ønsker i vårt oppsett uten at det går over kanten da meskekjelen er like stor som kokekjelen. Og vi pumper over i kokekjelen før vi skyller.

Hallo

Min meskekjele er også like stor som kokekjelen. Og jeg skal pumpe over i kokekjelen før jeg skal skylle. Det er jo det som er fordelen med 3 kjeler

Tilbake
Topp