Fredrik J
Norbrygg-medlem
Etter flere års brygging på koketopp i en leilighet på grunerløkka har vi kommet oss inn i et rekkehus. Huset har et vaskerom i kjelleren hvor det er god plass til å plassere et permanent bryggerioppsett. For en som alltid har startet bryggedagen med å bære alt av utstyr ned fra loftsboden før man kan starte blir dette en drøm. Vi tok over huset i mai, men undertegnede skjønte fort at det var visse andre ting som skulle gjøres ferdig før nytt bryggeri kom på toppen av prioriteringslisten. Jeg brukte overgansperioden til å handle det meste jeg kunne av utstyr mens lån og midler til oppussing var litt difus og ingen av oss hadde full oversikt over finansene. Skal dokumentere deler av byggingen her for meg selv og evt andre interesserte. Mesteparten av inspirasjon er hentet fra theelectricbrewery (mye er direkte kopi).
Endelig er tiden kommet til at bryggeriet er høyt nok på listen til at jeg kan ta tak i det uten dårlig samvittighet.
So first order of business: Bryggebenk
Senga jeg byggde i forrige uke var mitt første byggeprosjekt så er ganske fersk i faget.
Jeg har ca 210cm å gå på så lager benken (bordet?) 205cm bredt.
Bein: 4"x 4"
Annet matriale: 2"x 6"
Benkplate: EKBACKEN fra IKEA
Bolter: 180 x 12 stoppebolt
Hadde egentlig tenkt å ha et bein i mitten for ekstra støtte, men etter å ha prøvd å hoppe på ene dragern følger jeg meg ganske sikkert på at det ikke trengs. Mulig jeg slenger inn plankebit mellom de to dragerne for stabilitet. Skal ha egen hylle for pumper og kjøler, men ikke bestemt plassering av denne enda. Har beiset virke med brun beis for innendørs bruk og skal nå bruke en klarlakk over denne.
Var litt usikker på hvordan jeg skulle sage rett med sirkelsag, feste en list med tvinger som jeg kunne følge var en god løsning
Fortsettelse følger
Endelig er tiden kommet til at bryggeriet er høyt nok på listen til at jeg kan ta tak i det uten dårlig samvittighet.
So first order of business: Bryggebenk
Senga jeg byggde i forrige uke var mitt første byggeprosjekt så er ganske fersk i faget.
Jeg har ca 210cm å gå på så lager benken (bordet?) 205cm bredt.
Bein: 4"x 4"
Annet matriale: 2"x 6"
Benkplate: EKBACKEN fra IKEA
Bolter: 180 x 12 stoppebolt
Hadde egentlig tenkt å ha et bein i mitten for ekstra støtte, men etter å ha prøvd å hoppe på ene dragern følger jeg meg ganske sikkert på at det ikke trengs. Mulig jeg slenger inn plankebit mellom de to dragerne for stabilitet. Skal ha egen hylle for pumper og kjøler, men ikke bestemt plassering av denne enda. Har beiset virke med brun beis for innendørs bruk og skal nå bruke en klarlakk over denne.
Var litt usikker på hvordan jeg skulle sage rett med sirkelsag, feste en list med tvinger som jeg kunne følge var en god løsning
Fortsettelse følger