Byggeprosjekt - Geronimo Micro Brewery

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Etter flere års brygging på koketopp i en leilighet på grunerløkka har vi kommet oss inn i et rekkehus. Huset har et vaskerom i kjelleren hvor det er god plass til å plassere et permanent bryggerioppsett. For en som alltid har startet bryggedagen med å bære alt av utstyr ned fra loftsboden før man kan starte blir dette en drøm. Vi tok over huset i mai, men undertegnede skjønte fort at det var visse andre ting som skulle gjøres ferdig før nytt bryggeri kom på toppen av prioriteringslisten. Jeg brukte overgansperioden til å handle det meste jeg kunne av utstyr mens lån og midler til oppussing var litt difus og ingen av oss hadde full oversikt over finansene. Skal dokumentere deler av byggingen her for meg selv og evt andre interesserte. Mesteparten av inspirasjon er hentet fra theelectricbrewery (mye er direkte kopi).

Endelig er tiden kommet til at bryggeriet er høyt nok på listen til at jeg kan ta tak i det uten dårlig samvittighet.
So first order of business: Bryggebenk
Senga jeg byggde i forrige uke var mitt første byggeprosjekt så er ganske fersk i faget.

Jeg har ca 210cm å gå på så lager benken (bordet?) 205cm bredt.
Bein: 4"x 4"
Annet matriale: 2"x 6"
Benkplate: EKBACKEN fra IKEA
Bolter: 180 x 12 stoppebolt

cS4kcxC.jpg

Hadde egentlig tenkt å ha et bein i mitten for ekstra støtte, men etter å ha prøvd å hoppe på ene dragern følger jeg meg ganske sikkert på at det ikke trengs. Mulig jeg slenger inn plankebit mellom de to dragerne for stabilitet. Skal ha egen hylle for pumper og kjøler, men ikke bestemt plassering av denne enda. Har beiset virke med brun beis for innendørs bruk og skal nå bruke en klarlakk over denne.

Var litt usikker på hvordan jeg skulle sage rett med sirkelsag, feste en list med tvinger som jeg kunne følge var en god løsning

0XKDdrl.jpg

Fortsettelse følger

Likte stand'en din. Ser omtrent helt lik ut som min bare at jeg gikk for dyp rødt beis.

Har også laget en "underetasje" på min. Hvor man kan sette ting som trengs ila bryggedagen eller bare oppbevare ting på. Sparer litt plass :)

Likte stand'en din. Ser omtrent helt lik ut som min bare at jeg gikk for dyp rødt beis.

Har også laget en "underetasje" på min. Hvor man kan sette ting som trengs ila bryggedagen eller bare oppbevare ting på. Sparer litt plass :)

Nice. stod mellom rød og brun :)

Jeg droppet underetasje av nettop samme grunn, benken er bare 62cm høy så får å få plass til noen gjærkar og diverse under måtte jeg ha all høyden jeg kunne under. Har 1,5 meter med kjøkkenbenk rett bak der benken blir stående som jeg kan plassere ting under bryggedagen

Har fått lakket benken, trodde det skulle bli et par strøk, men med en utetemp på 5 grader var lakken som sirrup. Varmet den litt opp først men hjalp lite når matrialet jeg lakket var kaldt. Gjorde ikke stort dog, ble et tykt lag. Noen steder på hvor man ser noen skjolder, men det er stort sett bak og man må helt innpå for å se det.

Hadde først kjøpt noen små skiver som jeg fort skjønte var alt for små da de dro seg inn i treverket før jeg fikk strammet ordentlig.
x42T38V.jpg

Byttet disse og fikk strammet til skikkelig

1IlqoPC.jpg

Jeg var klar over at gulvet på vaskerommet var ganske skeivt, rommet skal pusses opp til våtrom om noen år så justerer bare med noen kiler. Ene hjørnet i rommet var jaggu ganske mye høyere enn resten av rommet, men det gikk greit med kiler allikvel

4IKCt34.jpg

Benken er nå på plass med plate og gryter :) vakkert syn for en som syntes det begynner å bli alt for kaldt å brygge ute.

RhkdKjn.jpg

Tilbake
Topp