Brygging på brewster

Jeg har også makset ut på 20L de siste batchene(Brewster uten pumpe). Prøvde noe nytt sist, fikk en ide om å bruke risten fra micro ovnen  som falsk bunn, den hever maskeposen 4-5 cm, jeg mesket 6 kg malt med 21 liter, tappet i spann og skylte med 14 liter. Har en separat 20 liter kjele jeg varmer skyllevann i, og koker "overskuddet" i. Fikk da 23 liter til gjæring med 90 minutter kok. Hadde nok havnet på inntil 25 liter med 60 minutter kok. OG ble 1.061 og effektivitet rundt 80%
 
Brygget en IPA i går med 6,9kg malt og det gikk veldig fint, slik som det normalt sett gjør når jeg holder meg under 7kg.
Havnet på en OG på 1.076 mot estimert 1.074, så helt greit dette.

Tok ikke noen eksakte mål, men bunnen av meskeinsatsen var vel omtrent 0,5cm i fra bazookaen når den var
tom, og kansje 2,5cm i fra bunnen, så det virker som de har rettet opp dette med den nye insatsen. Bekymrer
meg litt hvis flere av dere har hatt problemer med at den nye kansje er for tett i bunnen da. Spørs om jeg
kansje skal teste tipset til Glenn om en rist i bunnen når jeg skal teste med 7.5kg malt i det neste brygget.
 
Zanity skrev:
Bekymrer
meg litt hvis flere av dere har hatt problemer med at den nye kanskje er for tett i bunnen da. Spørs om jeg
kanskje skal teste tipset til Glenn om en rist i bunnen når jeg skal teste med 7.5kg malt i det neste brygget.


Den nye innsatsen har en flapp som slåes ut og stikker ned i bunnen av kokeren og motvirker at bunnen gir etter (buer)  nedover i kjelen

Sent fra lomma
 
Jeg kjøpte en brewster fra Bryggeland i februar. Den første jeg fikk klarte ikke oppnå kok. Displayet viste 100 grader, men jeg målte bare 98-99 grader. Forsøkte å koke 10 liter vann i den, og målte temperatur like ved sensoren. Har ikke fått temperatur over 99 grader selv om displayet viser 100. Kontaktet bryggeland og fikk ny kjele. -Den oppfører seg dessverre helt likedan. På en times "kok" av vørter har jeg avdamping praktisk talt lik null. Har kontaktet bryggeland på nytt i forrige uke og venter nå i spenning på svar. Jeg angrer som en hund på dette kjøpet.
Er det i det noen av dere som klarer få noe særlig avdamping på brewsteren, eller har jeg vært uheldig med to kjeler?
 
Jeg har samme på min brygger,  klokka starter, men ikke no kok for ca 10 til 15 minutter  e gått da restartet jeg klokken for 1times kok,  men da er det bynt småkoke men det fosskoker aldri,  viste ikke at det her var et problem?  Kanskje jeg også skulle ta kontakt?  mener at  det er litt lite omf i varmeelement..  Kjøpte min i januar

Sent fra lomma
 
Hei.

Jeg hadde også litt problemer med min. Displayet sluttet tidvis å virke. Fikk bytta kjele uten problem. Litt treg i oppkokinga, men har isolert kjelen med liggeunderlag og nå fosskoker det. Står i en kjeller å brygger. Hadde såpass bra kok at det kokte over på siste brygg.
Siste brygget var også med pellets, og det tetta bazukafilteret noe, så neste gang skal jeg forsøke å bruke meskeinnsatsen når jeg koker med pellets. Bare ikke risten der er for tett. Evt. vurdere å bruke humlepose. Noen som har erfaringer med dette?
Skal forsøke å bruke flappen på meskeristen neste gang. Bra tips.
 
Har lest om en annen her på forumet som har brukt meskeinnsatsen som "humlefilter" med resultat i at det kokte over. Jeg har brukt humleposer. Det begrenser problemet noe, men på svært humlerike øl blir det likevel mye grums i bunnen. Kanskje et humlefilter i metall er tingen?
Jeg har også isolert kjelen med liggeunderlag, men to kjeler=ingen kok og aldri over 99 grader, selv rett ved sensoren i sentrum av kjelen. 1 times "koking" har gir 1-2% avdampning og dermed praktisk talt ingen økning av OG etter "kok".
Nå har jeg i skrivende stund fortsatt ikke fått tilbakemelding fra bryggeland på mail med flere påfølgende påminnelser. Har forsøkt å ringe dem og fikk nummer til sjefen som ikke svarer. Må si jeg ikke er imponert over den butikken. Sitter med følelsen av å være stuck med katta i sekken.
 
KimM skrev:
Har lest om en annen her på forumet som har brukt meskeinnsatsen som "humlefilter" med resultat i at det kokte over. Jeg har brukt humleposer. Det begrenser problemet noe, men på svært humlerike øl blir det likevel mye grums i bunnen. Kanskje et humlefilter i metall er tingen?
Jeg har også isolert kjelen med liggeunderlag, men to kjeler=ingen kok og aldri over 99 grader, selv rett ved sensoren i sentrum av kjelen. 1 times "koking" har gir 1-2% avdampning og dermed praktisk talt ingen økning av OG etter "kok".
Nå har jeg i skrivende stund fortsatt ikke fått tilbakemelding fra bryggeland på mail med flere påfølgende påminnelser. Har forsøkt å ringe dem og fikk nummer til sjefen som ikke svarer. Må si jeg ikke er imponert over den butikken. Sitter med følelsen av å være stuck med katta i sekken.


Ja den ser jeg. Det blir jo en liten "lomme" mellom kjeleveggen og innsatsen, og med kok her så bobler det fort over tenker jeg. I tillegg vil jo vannstanden øke når innsatsen settes ned i kjelen. Får nok forsøke meg på humleposer.

Jeg tipper du får byttet inn kjelen på nytt eller pengene tilbake. Varen fungerer jo ikke som den skal. 100 grader er 100 grader og ikke 99. Jeg hadde tatt med meg hele opplegget til butikken og tatt det der. Kjipt det der..
Min kjele holder seg ikke konstant på 100, men veksler mellom 98/99 og 100. Er litt usikker på hvor stabil temp man kan forvente av en slik reodor felgen løsning  ;)
 
Jeg har brukt meskeinsatsen som humlefilter ved tapping til gjæringsbøtte.

Setter altså meskeinsatsen med bøyler og det hele oppå gæringsbøtta og henger en bh pose på kanten av meskeinsatsen
som den ferdige nedkjølte vørteren går igjennom. På den måten så trenger jeg ikke humleposer eller noe i brewsteren
(liker tanken på at humleblomst/pellets skal få flyte fritt under kok). Det hender at jeg bruker en sleiv for å spa vekk
litt trub i fra bazookafilteret hvis det blir litt tett.

Jeg sliter også med at Brewsteren viser 98-99-100 grader, men så lenge det er godt synlig kok så bryr jeg meg veldig.
Synes det er litt merkelig at timeren ofte starter nedtellingen på kok ved 97 grader. Skal teste med egen digital temp
måler ved neste brygg for å sjekke.
 
Jeg sliter også med å få godt kok. Har ikke isolert kjelen, men bruker lokk inntil det begynner å koke. Prøver med isolering neste gang, ellers vil jeg vurdere om å få byttet den.

/Pål
 
palve skrev:
Jeg sliter også med å få godt kok. Har ikke isolert kjelen, men bruker lokk inntil det begynner å koke. Prøver med isolering neste gang, ellers vil jeg vurdere om å få byttet den.

/Pål

Isolering hjelper veldig. Ikke til å undervurdere. Hvis du har en biltema i nærheten så kan jeg og sikkert flere her anbefale 2 cm dempematte.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg får ikke fosskokoking på min brewster.
Men ser fortsatt at avdampingen er god og har ikke hatt noe usmak i noen øl. (10 batcher)
Når det gjelder andre ting har jeg hatt litt problemer med meskepumpen som jeg har måtte skru opp av og til for å få til å gå rundt.
Men det jeg sliter mest med er utbytte.
Jeg mesker på 64 - 64 grader (kommer an på hvilket øl) og noen ganger stegmesking.
Jeg skyller med ca 12 liter sånn at brewsteren blir så og si full.
Skyllevannet er ca 78 grader.
I det siste har utbyttet ligget på ikke mer enn 60%. ( jeg bruker beermith)
Mine brygg ligger på mellom 18 - 20 liter.
Noen som har gjort seg noen erfaringer på hvordan få best utbytte på en brewster?
 
Jeg har hhv. 65%, 65% og 68% effektivitet. Første batchen ble ikke kjørt i kalkulator.

Rører i mesken, og skyller også med ca 12 liter. Vet ikke om temperatur på skyllevann betyr noe? Jeg varmer skyllevannet til 78-80 grader. Kanskje man kan få ut bedre effektivitet ved å ha lavere temperatur, og bruke lengre tid på skylleprosessen?
 
palve skrev:
Jeg har hhv. 65%, 65% og 68% effektivitet. Første batchen ble ikke kjørt i kalkulator.

Rører i mesken, og skyller også med ca 12 liter. Vet ikke om temperatur på skyllevann betyr noe? Jeg varmer skyllevannet til 78-80 grader. Kanskje man kan få ut bedre effektivitet ved å ha lavere temperatur, og bruke lengre tid på skylleprosessen?

Du vil nok ikke få ut noe mer med lavere temperatur. Men med kontinuerlig skylling er det viktig å skylle sakte da det virker ved diffusjon. Og da må skyllevannet få tid til å trekke til seg sukkeret idet det går gjennom malten.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg pleier å ligge på ca 75% i utbytte, men har vært borti 85% ved et par anledninger. Jeg pleier å male malten relativt fint, på ca 1,3mm, og dette pleier å gå greit mtp sirkulasjon under mesk. Jeg rører sporadisk under mesk, men ikke under skylling. I tillegg bruker jeg lang tid på å skylle, og legger også aluminiumsfolie med masse små hull i oppå malten ved skylling, slik at det ikke dannes kanaler der skyllevannet renner gjennom malten. Jeg spar også av det øverste laget med malt når ca 2/3 av skyllingen er gjort, da jeg antar at det øverste laget har fått sin dose skyllevann til da, og at malten lenger ned blir bedre vasket. Jeg lar meskeinnsatsen renne av seg i gjæringskar (Europris-bøtte) når kjelen begynner å nærme seg full. Den siste delen av vaskingen blir deretter gjort, og jeg kan smake på de siste dråpene som skvises ut av malten for å kjenne om det er tanniner der. Disse siste 2-5 literne slås i kjelen til den er fylt nesten til randen (kan gjerne kokes opp i en liten kjele, og tilsettes når avdamping gir ledig plass i kjelen). Det koker sjelden over med en brewster, så kjelen kan fylles helt. Oppvarming til kok starter så snart meskeinnsatsen er hevet, slik at vørteren nærmer seg 100 grader når skyllingen går mot slutten. Isolasjon av kjele og rør etter pumpe er et must. For å hindre tett filter har jeg tidvis benyttet en "hop spider" (google dette for å få en grei byggeintruks på slikt), og det hjelper på avrenningen når man tapper over i gjæringskar
 
Flott og god info Hallgeir! 


Jeg sliter litt med og forstå beersmith2 så om noen har laget et "eget"  oppsett for brewster tar jeg mer en gjerne imot bilde av hva som må plottes inn for å få kommet igang :)

Sent fra lomma
 
Jeg sleit også med Beersmith. Bruker Beercalc på http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi

Her legger jeg inn Boilvolume på 25l og Volume på 22l (det som er igjen i kjelen etter kok). Når du legger inn oppskriften, meskeskjema og humleskjema, kan du på grunnlag av din egen målte OG finne riktig effektivitet i kalkulatoren. (Du justerer effektiviteten inntil du havner på samme OG som du har målt).

Denne er enkel å bruke for meg, i hvertfall.

Om du vil se mine tre batcher og hvordan de ser ut i kalkulatoren, kan du søke etter "Brewer= Pål Vedal".

mvh
Pål
 
En liten oppdatering:

Har nå fått brygget en Doppel Bock etter egen oppskrift med 7,5kg malt i Brewsteren.
Resultatet var at det går....men det var langt i fra optimalt:
- Med så mye malt så er det vørter og malt helt opp til kjelekanten. Kan ikke røre noe særlig i malten uten at det renner over
- Større fare for luftlommer i malten og vanskelig å få gjort noe med det
- Pumpa går og slurer hele tiden. "Løftet" litt forsiktig på malten i innsatsen underveis så pumpa fikk mer vørter å jobbe med, men det hjalp i ca.30sek.
- Under skylling så ble insatsen helt tett og jeg måtte røre med bryggersleiva for å få det til å renne av

OG ble 1.072 mot est. 1.078

Min konklusjon:
- 7,5kg malt - Nei!
- 7,25kg malt - njei..
- 7kg malt - ok

Ser at det er på tide å se etter et annet bryggersystem, for å gå over til maltekstrakt er ikke noe for meg.

Noen som vet om Speidel 50 kan kjøre 25 liters batcher? Ser at flere her på forumet kjører BB60 og 25liter.
Trenger noe som kan kjøre 8kg+ på 25 liter som ikke tar for mye plass (har ikke mulighet til flere kjeler osv.).
 
Brygget en black ipa på fredag hadde da 6.3 kg,  funderte litt da på hvor mye mer man kunne bryte i gryta før det gikk dårlig,  7 kg høres egentlig fint ut for min del,  men slit med å få kok med full gryte,  skal prøve og isolere til Neste brygg,  må ha på lokket før å få godt kok,  fjerner jeg lokket tar det nøyaktig 7 sekunder før koken falmer =/

Sent fra lomma
 
Tilbake
Topp