Brygging med Beer Brew 60 Automatic.

Hei.

Først litt info fra en nybegynner.

Gikk til innkjøp av en BB60 automatic tidligere i høst. Så langt har jeg forsøkt meg på 2 brygg med litt varierende resultat.

Første var en Pale Ale som forsåvidt smakte bra, men som klokket inn ca 1% under det som var målet.

Andre brygget var en Sinterklas juleøl som etter tre uker på gjæringskaret var ferdig utgjæret. Den var da på ca 4.2% og målet var 7.7%. Denne så jeg meg desverre nødt til å helle ut.

Begge bryggene hadde +/- 2 på å nå forsepeilet OG før de blei satt til gjæring.

Til helgen skal jeg forsøke meg igjen og har dermed et par spørsmål.

- Ved brygging med BB60 auto er det i steg 2 forsepeilet 1time med sirkulering og varme på 78%. Dette har jeg kommet frem til er utmeskingsfasen, men etter hva jeg har lest pådette forumet er det tilstrekkelig med ca 15 på 78 grader?

https://indd.adobe.com/view/4ca41a5f-612a-4d45-9115-4aae6198814c

- Tilsettning av oksygen i ferdig vørter. Her har jeg pleid å riste gjæringsdunken det jeg er kar om. Mitt spørsmål er om det kan være mer hensiktsmessig å bruke en mørtelblader eller lignende til å "vispe" inn oksygen til gjæren.

Er det andre ting som kan ha påvirket effektiviten av gjæret mitt? Bør jeg bruke gjærnæring ved neste brygg?

Det har blitt benyttet ferdig ølsett og tørrgjær til alle brygg.

På forhånd takk for all svar

Hei.
Jeg brygger ikke på bb60a, men en bb30v3, men kan hende jeg kan hjelpe deg litt uansett.

For det første, jeg håper ikke du helte ut juleølet kun pga. lav abv? Det kan da bli et glimrende øl selv om du ikke traff OG/FG!

Hva måler du OG/FG med? Bruker du refraktometer vil dette gi feil målinger etter gjæren er tilsatt, bruk derfor hydrometer.

Jeg starta også med 80 min utmesk, som brukerveiledningen til min bb30 sier, men har nå gått ned til 15 min på 78 grader, uten at dette har gått ut over effektivitet og/eller smak.

+/- 2 poeng på OG er jo helt innafor, så jeg regner med at det er FG du har plundra med å treffe? Dette kan skje hvis du har mesket for varmt, ligg heller en grad eller to under oppgitt mesketemperatur enn over, men igjen; mål FG med hydrometer!

Etter hva jeg har skjønt er det ikke så viktig med risting av vørter (oksygenereing) når man bruker tørrgjær som ved fersk. Jeg har selv satt flere brygg både med og uten risting av gjæringskar uten å merke forskjell på gjæringen.
Rehydrerer du gjæren? Hvis ikke, begynn med det!
RDWHAHB!

Tilbake
Topp