Brygging med BB30, erfaring.

Hehei! Ikveld brygget jeg mitt 2. brygg på min BB30. Forrige runde var det en IPA, sydd sammen av BakkeBrygg i Trondheim. Ikveld var det en APA, fra samme butikk.

Da jeg brygget IPA`en, som var min 1, all-grain, gikk det litt "sådær", mye stress og styr. 6.6kg. malt, 23. ltr meskevann,  6kg. pale, 1kg. maris otter, 0.3kg. münchener og 0.3kg. cara50. Mesket da i 60. min. med manuell sirkulering (hvilket er helt greit), peiling av temp osv. Rørte mye (finknust) Skylte med ca. 15ltr. vann.
Utmesk ble mer eller mindre halvhjerta, og brygget kokte i 1 time med dosering av humle som anbefalt (30. g Centennial, 60. min,  30. g centennial, 10. min, 30.g cascade, 5. min, 30. g cascade, 1. min, 30.g centennial, 1. min) i. Tappa så forsiktig ned i en vinballong (glass) og gjæret ut. Ca. 25. ltr til gjæring. Startet på 1.055 og sluttet på 1.008 = ~6%. Tappa det 1. glasset idag, god på smak, men litt "vassent". Dog helt fornøyd.

Ringte en kar som har peil. på dette, som mente at jeg skulle oksidert vørteren før jeg satte den til gjæring, samt fokusere mer på utmesk. Javel!

Ikveld, etter prøvesmaking ble jeg tent, sveiva igang BB`en, 21ltr. vann, 5kg. pale og 0.2kg. cara. Mesket da i ca. 75. min, sirkulerte med BB`s pumpe og rørte mye i mesken (finknust), utmesk, opp til 78`c, 10.min. med sirkulering, og så skylling. Skylte med 10.ltr. vann. Kokte opp, koka i 10min. før humletilsetting startet (30. g Cascade, 60 min, 30. g cascade, 10.min, 40.g cascade, 1.min.)

Endte da opp med en OG på 1.058-1.060, 24ltr. til gjæring. Helte også mer ifra BB`en, gjennom en rustfri tesil (brukte den hele tappeperioden for å "plaske" mer) Etter helling satt jeg igjen med 24l, som sagt, og 1.ltr. med "griseri" i litermålet ifra tesilen.

Høres dette "ok" ut? Følte det gikk mye bedre 2. gang! :)

Cheers!

Høres kjent ut. Første brygget blir vel alltids kaos og stress, men det blir godt uansett  ;D

Og brygg 2 hørtes jo ut som om det gikk langt bedre. Kjører alltid utmest selv, men uvisst hvor mye det har å si siden jeg ikke har noe å sammenligne med...

Men det som vel har vist seg å være viktig på BBn er mye røring under meskeinga. Har ihvertfall fått mye bedre utbytte etter at jeg rører gjevnlig. Men nå maxer jeg alltid maltrører med 7kg, så da MÅ det jobbes litt underveis :brygging: Havner da ofte på rundt 1.072 i OG, hvilket fortynnes ned til ønsket styrke med 3-4liter vann. Får således ofte satt 27-29 liter til gjæring.

Risting (okisidering) av vørteren er nok også viktig for god og sunn gjæring. Rister selv i 2min, oppi med gjæren, og rister nye 20sec.

Mvh Martin

Har BB30 selv og har vel slurvet litt på oksidering av vørteren.. Tenkte å ta meg sammen på dette punktet.

Men altså.. Dere tapper over i gjæringskaret fra BB'n og deretter setter på lokk, og deretter rister hele karet? Det er altså bare oksygenen som allerede befinner seg i det nå lukkede karet som blir "ristet inn"?

Har 10 brygg på BB'n nå og føler jeg har blitt kjent med systemet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Når jeg tapper fra BB´en bruker jeg pumpe og lar vørteren falle ca en meter ned i gjæringskaret. I tillegg rister jeg som en tulling etter at gjær er tilsatt i ca 2/3 minutt. Har fungert bra hittil og har aldri hatt noe problem med utgjæring.

Øystein

Jeg tapper og fra ca. 1m, og bare rister litt etter at gjæren er i; 20-30sek kanskje...
Har aldri hatt problem med gjæringen. :)

Cornelius skrev:
Jeg tapper og fra ca. 1m, og bare rister litt etter at gjæren er i; 20-30sek kanskje...
Har aldri hatt problem med gjæringen. :)

Samme her.. plasker godt ved tapping.og tapper saaaaakte.
lite risting...

utgjæringen har alltid vært helt ok .

Tilbake
Topp