Brygging av pils - temperaturer og tid

Jeg skal brygge meg en pils i morra - er ikke ølnærd, men glad i godt øl. Lenge siden sist og trenger litt oppfrisking:

Meske på vanlig måte, 2 steg 54 og 64 grader. Kjøle ned, sette dunken kaldt (5 grader) i en natt. Stikke om for å redusere mengden bunnfall. Tilsette gjær og sette dunken på ca 10 grader i 10 dager, heve temperaturen til 15 grader i 5 dager. Sette dunken kaldt ( 4 grader) i 14 dager for så å karbonere og tappe på flasker- sette flaskene på 20 grader i to uker og lagre på 4 til 6 grader i et par måneder.
Jeg har ikke eget kjølerom - så de temperaturene som beskrives er omtrentlige. Jeg evner ikke å å styre utetemperaturen - heldigvis! Høres dette greit ut? Kan jeg igjenbruke gjæren etter denne prosessen?
 
Hvilken gjær? Og du sier at du skal meske og så kjøle ned, men du mener vel også at det skal kokes?
 
Den skal også kokes -ja. Den må vel kokes i opp i mot 90 minutter? Jeg skal benytte Imperial L28 Urkel gjær.
 
Den skal også kokes -ja. Den må vel kokes i opp i mot 90 minutter? Jeg skal benytte Imperial L28 Urkel gjær.
Med pilsnermalt pleier man å koke oppmot 90 minutter ja. Jeg har ikke erfaring med den gjæren, men jeg starter alltid lagere nede i 9°C. Etter 2/3 av gjæringsforløpet er ferdig så øker jeg temp til 16°C den resterende tiden(som lært av @1Morten). Det fungerer utmerket.

Jeg tror ikke du er så langt unna med planen din. :)
 
Ikke noe galt her, men jeg ville personlig kjølt ned til 9 ℃ og tilsatt gjær umiddelbart uten omstikking. Gjær som bunnfeller vil legge et lokk over bunnfallet.
Husk masse gjær og O2 (risting)
 
Jah.. ingen som har kicket på at vedkommende ikke har nevnt starter? En pakke blir for lite for et skikkelig resultat. Selv om det er 200mrd.
 
Jeg skal brygge meg en pils i morra - er ikke ølnærd, men glad i godt øl. Lenge siden sist og trenger litt oppfrisking:

Meske på vanlig måte, 2 steg 54 og 64 grader. Kjøle ned, sette dunken kaldt (5 grader) i en natt. Stikke om for å redusere mengden bunnfall. Tilsette gjær og sette dunken på ca 10 grader i 10 dager, heve temperaturen til 15 grader i 5 dager. Sette dunken kaldt ( 4 grader) i 14 dager for så å karbonere og tappe på flasker- sette flaskene på 20 grader i to uker og lagre på 4 til 6 grader i et par måneder.
Jeg har ikke eget kjølerom - så de temperaturene som beskrives er omtrentlige. Jeg evner ikke å å styre utetemperaturen - heldigvis! Høres dette greit ut? Kan jeg igjenbruke gjæren etter denne prosessen?
Det er vel like mange meninger som bryggere, men jeg ville endret på et par punkter.

Steget på 54 grader har ingen funksjon. I gamle dager lot man maltet stå på denne temperaturen for å bryte ned protein, men dette er allerede tatt hånd om under maltingen. Du risikerer faktisk å bryte ned proteinet til så korte kjeder at skumfastheten blir elendig.

Jeg ville startet gjæringen raskt etter (den raske) nedkjølingen. Det er en liten mulighet for at vørteren surner om den får stå ubeskyttet. Det svirrer nemlig milliarder av melkesyrebakterier rundt i luften i bryggeriet.

Masse gjær er vel nevnt. Jo kaldere gjæring, jo mer gjær. Det er stor forskjell på 9 og 12 grader. La det stå en uke lenger enn du hadde tenkt. 21 døgn på 10-11 grader pleier å gjøre jobben. Øk gjerne temperaturen noen dager etter dette, det er en forsikring mot uferdig øl.

Skal du senke temperaturen i etterkant, er det viktig å passe på at det ikke kommer luft ned i gjæringskaret. 20 grader temperatursenkning gir godt over en halvliter luft i headspace om du ikke kan etterfylle med CO2. Glem alt du har hørt om at CO2 ligger som et beskyttende lokk over ølet, det er en myte. Noe av oksygenet fra luften vil binde seg i ølet ved temperatursenkning – og det gir dårlig holdbarhet og i verste fall misfarget og dårlig øl.

Ikke meningen å ta motet fra deg, men det er hakket vanskeligere å brygge god pils enn mange andre øltyper. Lykke til!
 
Sist redigert:
Dette var nyttig.. Starteren er igang - ut fra mine beregninger skal den komme opp i 600 mill celler.. Det bør vel være nok? Ut fra hva Holmentoppen sier så-- ikke la vørteren stå uten gjær. Man oppnår lite med å stikke om. La den gjære i tre uker- med temperaturheving på slutten. Tapp på flasker så snart som mulig!! Riktig oppfattet!?
 
Dette var nyttig.. Starteren er igang - ut fra mine beregninger skal den komme opp i 600 mill celler.. Det bør vel være nok? Ut fra hva Holmentoppen sier så-- ikke la vørteren stå uten gjær. Man oppnår lite med å stikke om. La den gjære i tre uker- med temperaturheving på slutten. Tapp på flasker så snart som mulig!! Riktig oppfattet!?

Korrekt. Bortsett fra at du egentlig ikke trenger temperaturhevingen hvis du har brukt nok frisk gjær. De fleste sier at det ikke skader, men det spørs hvor "all in" du er i ølet.
 
Et par kommentarer til den utmerkede teksten til @Holmentoppen :

Whirlflock er ett av flere produkter som alle inneholder mer eller mindre det samme, nemlig karragen, et polysakkarid som utvinnes av rødalger. Så du trenger ikke bruke akkurat Whirlflock. Sjøl bruker jeg Supermoss, som er i pulverform, og tilsetter det når det er 5 minutter igjen av koketida.

Ikke på noen måte nødvendig, men har du tid og lyst: Du kan legge til et steg på 72 grader for å få hydrolysert og omdannet til sukker - mest dekstriner - den siste delen av stivelsen. Det gir en liten økning av utbyttet, som riktignok stort sett bare gir noe bedre munnfølelse, og det skal også gi bedre skumfasthet. Hold gjerne dette steget i tre kvarter, men 20 minutter holder, i følge mange.

I tyske bryggerier kombineres gjerne et sakkarifikasjonssteg ved 63 grader med dette steget til det som kalles "hochkurz" mesking. Du kan da styre utgjæringsgraden du ønsker gjennom hvor lenge du holder steget på 63 grader. En god innføring: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Infusion_Mashing .Men pilsen din vil du vel ha ganske tørr, og ett steg, som Holmentoppen anbefaler, gjør jobben.
 
Store artikler på forumet blir oftest glemt over tid, og de er vanskelige å gjenfinne selv om du vet de finnes. Når Dagfinn Rosnes la ut en lenger forumpost om mikroskop, øynet jeg muligheten for å få den ut på Norbrygg sin hjemmeside, som er et langt bedre medium for artikler.
Ta kontakt med ditt fylkeslag, eller send artikler dere ønsker publisert til publisering@

Dagfinn har en flott oppfølger som jeg hadde håpet å få lagt ut i julen, men pga flytting har dette måttet vente. Den kommer om kort tid... det lover jeg :)
Artikkelen om mikroskop finner dere her: https://norbrygg.no/mikroskop/ eller under fanen 'Om ølbrygging' på hjemmesiden.
 
Ikke er jeg byggenerd og ikke er jeg facebook.. men tror selv -at nå vet jeg nok til å lage en brukbar pils som blir ferdig til sommeren en gang! Jeg stilte forøvrig et spørsmål - som jeg ikke har fått svar på - når denne pilsen har fått gjæret seg ferdig. Jeg tapper den på en fredag ettermiddag og har den på flasker - dagen etter begynner jeg med en ny brygging. Når den vørteren er ferdig kokt og nedkjølt i tråd med anbefalte oppskrifter - kan jeg da bare tømme den i det gjæringskaret som jeg tømte for øl dagen før - med gjærkaka liggende på bunnen? Får jeg da et brukbart øl?
 
Tilbake
Topp