Brygging av Kuyt/ Koyt/ Kuit med havre som hovedmalt

Kold Brygg

Moderator
Noen som har brygget denne øltypen? Eller andre havreøl som kan bidra med erfaringer?

Historisk nederlandsk ølstil hvor fordelingen typisk er 1/2 havre, 1/3 pils eller pale og 1/6 hvete.

Gjæres med nøytral ale gjær (Kölsch/ Nottingham++)

Min oppskrift:

Planlegger å bruke noen solide never risskall.

Spørsmål:
20 minutter på 45°C før heving til 62°. Ser flere har svidd kjele i denne prosessen, noen tips for å unngå dette?

Jeg har fått tak i Crisp Naked Oat produsenten sier max 30% i gristen. Jeg skal bruke 50%. Vil det fungere? Enzymer?

Noe jeg bør være oppmerksom på?

Fra «American Brewers Association”
  • Dutch-Style Kuit, Kuyt or Koyt
  • Color: Gold to copper
  • Clarity: Chill haze and other haze is acceptable
  • Perceived Malt Aroma & Flavor: The aroma is grainy or grainy-bready. A distinctive aroma and flavor profile arises from the use of at least 45 percent oat malt, and at least 20 percent wheat malt. Pale malt makes up the remainder of the grain bill.
  • Perceived Hop Aroma & Flavor: Very low to low from noble hops or other traditional European varieties
  • Perceived Bitterness: Medium-low to medium
  • Fermentation Characteristics: Esters may be present at low levels. Diacetyl is usually absent in these beers but may be present at very low levels. Acidity and sweet corn-like DMS should not be present.
  • Body: Low to medium
  • Additional notes: This style of beer was popular in the Netherlands from 1400-1550.
  • Original Gravity (°Plato) 1.05-1.08 (12.4-19.3 °Plato)
  • Apparent Extract/Final Gravity (°Plato) 1.006-1.015 (1.5-3.7 °Plato)
  • Alcohol by Weight (Volume)3.80%-6.30% (4.70%-7.90%)
  • Bitterness (IBU) 25-35
  • Color SRM (EBC) 5-12.5(10-25 EBC)

Noen som har brygget denne øltypen? Eller andre havreøl som kan bidra med erfaringer?

Historisk nederlandsk ølstil hvor fordelingen typisk er 1/2 havre, 1/3 pils eller pale og 1/6 hvete.

Gjæres med nøytral ale gjær (Kölsch/ Nottingham++)

Min oppskrift:

Planlegger å bruke noen solide never risskall.

Spørsmål:
20 minutter på 45°C før heving til 62°. Ser flere har svidd kjele i denne prosessen, noen tips for å unngå dette?

Jeg har fått tak i Crisp Naked Oat produsenten sier max 30% i gristen. Jeg skal bruke 50%. Vil det fungere? Enzymer?

Noe jeg bør være oppmerksom på?
Det som svir seg, er, så vidt jeg kan forstå, deigete ugelatinisert stivelse. Hvis en gir full guffe og samtidig ikke rører ut/opp denne deigete massen, går det veldig fort veldig gæli. Når stivelsen blir gelatinisert - ved noe høyere temperatur - går alfa-amylasen løs på den, og viskositeten synker raskt. Etter det er det vanskelig å få noe til å svi seg.

Kanskje google translate kan hjelpe deg.

Nici
Det er den oppskriften bygger på. Burde egentlig ha lagt den inn i første post. Så bra du legger inn.

Det finnes en engelsk oversettelse på sida.

Jeg tror jeg har grei kontroll på tallene bak. Jeg er mer ute etter praktisk erfaring med å brygge med mye havre i gristen.

Det som svir seg, er, så vidt jeg kan forstå, deigete ugelatinisert stivelse. Hvis en gir full guffe og samtidig ikke rører ut/opp denne deigete massen, går det veldig fort veldig gæli. Når stivelsen blir gelatinisert - ved noe høyere temperatur - går alfa-amylasen løs på den, og viskositeten synker raskt. Etter det er det vanskelig å få noe til å svi seg.
Så er spørsmålet hva er den beste metoden å unngå at det svir seg.

Det er vanskelig å røre direkte i denne massen med maltrøret over. Slik at røring må skje ved røring i mesken, usikker på om det er smart å la pumpa gå i denne prosessen.

Det er anbefalt å ha en forholdsvis tynn meak.

Umiddelbart melder det seg 2 varianter.

Kjøre en forholdsvis tykk mesk i beta-glukan steget f.eks 2,7 L/kg, tilsette kokende vann til det blir 4 L/kg og kontrollert øke til ønsket temperatur.

Dersom det ikke er anbefalt å starte med en mesk på 2.7 L/kg. Blir det 4 L/kg fra start. Det vil ta lengre tid å øke til ønsket temperatur etter beta-glukan steget.

Aha, ok.

Hadde brukt samme processen som Belgisk wit, lit som Finn forklarer her oppe. Jeg rører aldri i meske, og sparge hos meg tar lang tid fordi jeg vil ungå for mye trykkfal over gristen.

Så blander jeg inn noe risskall.

Her er loggen av min Hoegaarden som jeg brygget i Februar i år.

Starter med relativt tykk mesk og det blir lit tynnere mens mesking pågår. Se selve oppskriften - nederst i kommentarfeltet.

Nici

Så er spørsmålet hva er den beste metoden å unngå at det svir seg.

Det er vanskelig å røre direkte i denne massen med maltrøret over. Slik at røring må skje ved røring i mesken, usikker på om det er smart å la pumpa gå i denne prosessen.

Det er anbefalt å ha en forholdsvis tynn meak.

Umiddelbart melder det seg 2 varianter.

Kjøre en forholdsvis tykk mesk i beta-glukan steget f.eks 2,7 L/kg, tilsette kokende vann til det blir 4 L/kg og kontrollert øke til ønsket temperatur.

Dersom det ikke er anbefalt å starte med en mesk på 2.7 L/kg. Blir det 4 L/kg fra start. Det vil ta lengre tid å øke til ønsket temperatur etter beta-glukan steget.
Glemmer stadig at de fleste ikke brygger i en vanlig kjele lenger:(.

Risskall er sikkert ikke dumt å tilsette, litt avhengig av hvilken teknikk som brukes.

Erfaringa mi er at havren må males med veldig trang innstilling på mølla. Jeg har 0,8 mm som normalinnstilling, og da jeg prøvde å male havremalt aleine på den, rant korna bare hele rett gjennom. Jeg gikk ned på 0,5, og da blei det god knusing - og mye mjøl. Mjølet plager normalt ikke meg; jeg driver med batch sparging og opplever ikke tett mesk, men jeg ser for meg at med 50% havremalt kan det fort bli vanskeligheter. Det er ikke skall på havremaltet.

Jeg mener jeg har brukt opp mot 20% havremalt (Golden naked, som vel tilsvarer lyst münchnermalt), og det har vært helt uproblematisk.

Sjekk datoen på maltet. Havremalt har kort holdbarhet; det harskner fort.

Har ingen erfaring selv, men det slo meg at det kan være en fordel å holde igjen pils i 20 min slik at mesken blir tynnere.
Kjele med BIAB pose er en fin ting på slike øl, for oss som ikke solgte trekjelersoppsettet når vi gikk over til maskin :)

Kjele med BIAB pose er en fin ting på slike øl, for oss som ikke solgte trekjelersoppsettet når vi gikk over til maskin :)
Gikk vi over til maskin? Har vi ikke sett... :p

Men fra BIAB til falskbunn derimot, det var en verdig oppgradering. Så har vi @Finn Berger da som ikke helt greide å bestemme seg og kjører BIAB+Falskbunn Ole Brum metoden med "Ja takk, begge deler!" ;)

Gikk vi over til maskin? Har vi ikke sett... :p

Men fra BIAB til falskbunn derimot, det var en verdig oppgradering. Så har vi @Finn Berger da som ikke helt greide å bestemme seg og kjører BIAB+Falskbunn Ole Brum metoden med "Ja takk, begge deler!" ;)
hehe - det er ikke noe innslag av klassisk BIAB i det jeg gjør. Meskeposen er bare med fordi den er forbasket praktisk., både når jeg mesker inn og når jeg er ferdig med meskinga. Mesketeknikken min er klassisk batch sparging i kjele med falskbunn og kran.

Om det praktiske:
Jeg spenner opp posen i ei bøtte, og så kverner jeg ned i posen. Så når jeg mesker inn, senker jeg bare posen med maltet ned i kjelen med bryggevann. Null problem med støving, og jeg vil tru at dette er nokså optimalt med tanke på å få minimalt med oksygeninnblanding. (Ser ikke at det er noen forskjell på dette og det LODO-folket kaller "underletting", dvs. å plassere maltet i kjelen først, og så lede vannet inn via krana.)

Når jeg vorlaufer, funker posen som et ekstra filter, så jeg får ingen grove partikler med.

Til slutt er det jo veldig mye enklere å bare heise ut masken i posen i stedet for å måtte spa den ut. Riktignok må posen skylles, men det er enkelt.

Ulempe: Posen slites. Jeg bruker to poser, fordi slitasjen da blir mye mindre, og det er egentlig bare den indre jeg trenger å holde i orden. Det blir litt posebøting fra tid til annen.

Tilbake
Topp