Hadde vært artig med noen bilder, spesielt av der hvor du har koblet på strøm fra pid. Skal selv montere Ardbir styringsenhet.
Hei
Her er noen bilder og litt om hvordan jeg mod. min BB30 V3.
For det første ønsket jeg en mer stabil mesketemp, samt kont.resirk under inn og utmesk.
Det første var da å skalffe en PID med tilhørende utstyr. Dette ble bestilt ebay evert fra Kina. Jeg betalte Kr. 157 for et sett bestående av PID, temp.føler (termoelement K type), et halvlederrele SSR, kjølefinne til dette.
Slik:
http://www.ebay.com/itm/Digital-PID...798123?hash=item48822044ab:g:FQ4AAOSwd0BVx21R
Til resirk.sløyfa anskaffet jeg en 12V pumpe fra Biltema en pentrypumpe. (senere har jeg bestilt en bedre pumpe med magnetkopling til impeller
Sløyfa ble bygd opp med 10mm rustfritt rør, og t-ledde fra biltema.
Føler ble tilpasset (filt ned sekskant litt så den gikk inn i 10mm koplingen, og støpt inn med araldit. For å kunne håndtere det hele ble strømsforsyning til pumpa delt med en hengekontakt, og temp.føler ble påsatt en K type termoelementkontakt. Her er det viktig å velge kontakt for riktig type element. Føleren ble levert med ca 1,5 m kabel, som ble kutte ved 1,3 m fra føler (der ble støpsel monter, og den resterende 0,2m ble så montert fra PID følerinngang til en sjasssis kontakt samme type som på kabel.
Som bilde viser er resirk. laget med et løp utenfor meskerør, og ett rør som skal ende et silkar på toppen av meskerøret (silkaret kan kjøpes på Ikea)
Så ble PID med SSR og tilkopling enkelt montert opp på en treplate (ikke pent men funksjonelt)
Dn grønne kontakten er for temp føler, mens bryteren under er der for å kunne mate effekt til elementet i BB 30 uten å bruke PID. (under kok) Med bryter i lukket pos. kortslutter den utgangen på SSR, slik at elementet får strøm uansett pos. på PID utgang. DE to kontaktene en med jording en uten, er for å kunne kople det hele opp mot 220V nett, den med jord skal forsyne BB30 og en 12 V kilde til pumpa. Den uten jord er styring av strøm til varmelement i BB30.
220V til PID tas direkte fra kontakten fast koplet uten støpsel.
Så til montering av styreledningen som skal erstatte den innebygde termostaten. Start ed å trekke av just.knapp på termostat. Denne er presset på akslingen og dras rett ut. Skru ut to små skruer som holder selve termostaten. Legg enheten på siden å ta ut de 3 bunnskruene. Nå er bunn løs og kan trekke ned forsiktig.et er to ledere koplet til termostaten, disse er montert med flatstift og kan trekkes fra (nb låsehake i spaden). Ikke klipp av ledningene.
Trekk ut termostatføleren (blank syl. med tynt rør). Nå er hele termostaten løs og kan tas ut. Det neste er at du bruker en kabelgjennomføring i hullet der termostaten satt , PG9 eller lignende, det må være strekkavslasting i denne.
Gjennom denne fører du en gummikabel min 1 kvad. Du trenger 2 ledere. På disse monterer du spader i samme størelse som de som sitter på lednngene fra termostaten. Så er det bare å kople sammen evt. beskytte med krympestrømpe. Gjerne stripse ledningen slik at den holdes mot bunne og ikke berører det varme elementet. (spader kan skjøpes på biltema) Så monteres bunnn pass på så ikke deler koliderer, bunnen kan snues i flere posisjoner, kanskje et merke før demontering vil hjelpe.
Som en liten info til slutt. En PID har tre akser den jobber etter under regulering, proposjonal-intgral-derivat. Disse kan vektes i et oppsett av PIDen. Jeg har valgt å sette integral og derivat delen til 0, å kunne benytte prop.delen. Ved å gjøre det får man en mer forutsigbar funksjon, og nøyaktigheten blir gjerne +-0,5 grd..
HUsk at om du stopper resirk. f. eks. ved innrøring av malt eller annet, slå av hovedbryter på BB30 mens du gjør dette, elers kan du oppleve at elementet kjører opp temp lang over settpunkt du har lagt inn.
Bryter i front skal stå på 0 (AV) når PID skal styre temp. Når du skal koke vil du vel ikke bruke sirk.sløyfa, da er heller ikke temp.følersignal riktig, og da skal bryter stå PÅ. Det er fort gjort å glemme bryter ved starten av brygginga, så sett den i pos. AV når koking er avsluttet.