Mener jeg har lest et sted at man ikke skal bruke børste. Jeg tok til den fine siden av en helt vanlig oppvasksvamp, men bøtta var helt ny så jeg skrubbet den ikke hverken lenge eller hardt.
Uansett. Hvor lenge bør jeg vente? Er det noen spesiell lengde på lagring som gir det beste resultatet?
For å svare på det opprinnelige spørsmålet. Jeg brukte en dunk ekstrakt fra Weyermann på 4 kg.
PS: Det skulle egentlig følge med en oppskrift til dette settet, men den kom ikke med. Brukte oppskriften fra http://www.howtobrew.com/ istede.
Klarer ikke å la være å hive meg på dene diskusjonen
Steinarja skrev:
Da synes jeg det er viktigere å sørge for att alle synelige partikler er borte enn å frykte for noen useelige riper, er vel trolig mye dypere riper i kantene alikevell
Enig med Steinarja her. Hvis det ikke er rent kan en vel ikke desinfisere? Er det noen grunn til å tro at f.eks. StarSan eller klorin ikke kommer til i eventueller riper en oppvaskbørste lager? Jeg trodde det var mye av hensikten med et desifiserende middel...
Jeg har til nå vasket mine spann med oppvaskbørste...
joques skrev:
en helt overveldende andel av alle hjemmebryggede øl jeg har smakt, har hatt en eller annen form for infeksjon i smaken. Og knapt noen av bryggerne var klar over det selv.
Enig med Steinarja her. Hvis det ikke er rent kan en vel ikke desinfisere? Er det noen grunn til å tro at f.eks. StarSan eller klorin ikke kommer til i eventueller riper en oppvaskbørste lager? Jeg trodde det var mye av hensikten med et desifiserende middel...
Jepp, dette stemmer absolutt 100 %. Der er vi fullstendig enige. Spørsmålet er så hvordan man oppnår den rene flaten, som man så kan desinfidere Jeg mener selv (og dette er bare min mening) at man skal gjøre det så skånsomt som mulig, og ikke med børster som lager riper. En børste vil uansett aldri få medd seg alt av mikrobelegg, man må bruke alkalisk rensemiddel uansett. Så hva er da poenget med å bruke børste og lage riper?
Eller så kan man gå over til å bruke glassballonger. Det synes iallfall jeg er det aller beste.
Kristallsoda er også alkalisk, men jeg tror man trenger mer av denne for å oppnå samme rengjøringskraft. Også jeg bruker oppvaskbørstene, mot bedre vitende etter det Joakim har sagt. Men jeg er likevel mer tilbøyelig til å bytte til glassballonger da jeg har opplevd mugning av øl via sprekken ved lokket, noe som har kostet meg ett (eller to) brygg allerede. Men en svamp tror jeg er helt greit også.
Er disse kantene jeg synes er vanskeligst å holde rene, har en gang erfart det Eduard sier, å oppdaget mugg langs denne kanten.
Bruker nå som sagt å sørge for att det ikke er noe synelig partikler eller missfarging i disse kantene når jeg vasker, å når jeg skal bruke bøttene dessinfiserer jeg bøttene på vanlig måte ned noen liter sterkrensløsning (5ml/10l) å rister, men bruker å spraye en ekstra konsentrert løsning (10ml/1l sterkrens) i kantene (bruker ellers denne sprayen flittig under bryggingen.)
Krystallsoda.
Dosering etter bruksanvisningen på flasken. rengjøring av glass og plast ballonger, flasker, syltetøyglass, TV kanner, og kaffekolber.
1/2 SS pr. liter vann. Det er altså ikke så mye som skal til. Men allikevel, mengden kan jo økes med tilsmussingen. Jeg for mindel bare slumper med krystallsoda oppi dunken. Men krystallsoda er jo ikke desinfiserende da.
Jeg er som don Quixote, jeg kjemper mot vindmøller. Og min personlige vindmølle er riper i plastbøtter Hmm, kanskje ikke like romantisk :bank2: :klovn:
Jeg er som don Quixote, jeg kjemper mot vindmøller. Og min personlige vindmølle er riper i plastbøtter Hmm, kanskje ikke like romantisk :bank2: :klovn:
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.