Bryggedag, øl nr 2

Hei alle sammen.

Jeg er nå midt i bryggedag for mitt andre øl noensinne, og har litt tid til å fortelle hva jeg har gjort så langt.

Har ikke tatt meg vann over hode med oppskriften. Kjøpt et sett med red/amber-ale weyermann fra brygging.no og bruker kun det jeg fikk med derfra.

1. Har liten gryte, så jeg har kokt opp 18 liter vann og hatt det over i en sterilisert (sterkrens 20l) bøtte for nedkjøling til romtemp.
2. Har aktivert gjær med 35c vann i 15 min og hatt oppi litt kokt maltekstraktløsning. Håper gjæren ikke er død, da sliter jeg  :duh:
3. Sitter nå og venter på å koke opp de siste 8 literne med vann og ekstrakt slik at jeg kan få ordna vørter.
4. Så lagrer jeg bøtta i et sted i huset med 20-25 grader siden jeg bruker overgjær.

Hvis noe av dette er feil er det bare å si ifra.
Gleder meg til å bli ferdig.
 
Hei,

hva slags gjær bruker du? Er det tørrgjær som du har rehydrert (for det gjør man i oppkokt og nedkjølt vann som holder den temperaturen du nevner) eller er det flytende gjær som du har forsøkt å lage en gjærstarter til?

Og hvis du koker (mye) ekstrakt i lite vann, så vil du trolig få mørkere øl med mer karamelisert smak. Denne formen av 'high gravity brewing' medfører også at man må ha i ekstra bitterhumle for å kompensere for det dårligere utbytte man får ved å koke humle i konsentrert vørter. Www.beercalc.dk kan brukes for å beregne denne humlekompensasjonen.
 
Jeg har tørket gjær, så har nokk riktig fremgangsmåte. Nå ser jeg også at det bobler svakt i gjærblandingen min, hurra  :skitbra:.

Dette med mørk karamellisert øl plager meg ikke, siden jeg ikke har noe ekstra smakstilsetning uansett. Skal sjekke med beercalc for å finne ut hvor mye bitterhumle jeg trenger.
Humlen er av typen Styrian Golding Humlepellets
 
Hvis du rehydrerer tørrgjær så har du brukt riktig temperatur men mindre heldig medium, da det skal være vanlig vann og ikke maltekstraktløsning. Men men, en rimelig del av gjæren overlever dette sikkert likevel, så jeg regner med at du ender opp med øl. ;D

Jeg tipper at du må bruke 50-100% mer humle enn dersom du hadde kokt hele brygget i én gryte. Men bruk gjerne beercalc og se hva den sier.  :brygging:
 
Intet problem, lot jo gjæren ligge i 35 graders vann i 20 min FØR jeg tok oppi ekstrakt. Den boblet og koset seg før jeg hadde den oppi  :yes:
 
Hei.

Nå er det altså to uker siden jeg satt øl. I dag spratt jeg lokket på dunken og smakte på det som forhåpentlig skulle ha gått over fra å være vørter til å¨bli øl.
Ølet smakte overraskende søtt. Jeg sjekket det med alkoholmåleren min, og fant ut at alkoholprosenten ikke var over null. Jeg hadde ikke muligheten til å sjekke sukkerinnhold med hydrometer før jeg satt brygget siden jeg hadde kjøpt alkoholmåler istede for sukkermåler, men nå har jeg lånt et og det viser ca 15 på den hvite skalaen.

Det som skjedde da jeg hadde satt brygget og hatt oppi gjæren var at det boblet iherdig i vannlåsen en hel dag. Neste dag var det tyst som natten, men jeg tok det for god fisk at det gjæret sakte og at det boblet da jeg ikke var i rommet. Merket ikke noen tegn til liv resten av gjæringstiden, men var heller ikke ivrig på å sjekke.

Burde jeg ha oppi mer gjær og vente to uker til?
Vil dette ødelegge smaken på brygget, som forsåvidt smakte riktig godt sett bortifra mangelen på alkoholsmak?
 
Ser ut til att alt er i orden.
Ved måling av øl er det ikke mulig å benytte seg av ett alkometer for å finne alkoholmengden, dette p.g.a. sukkeret som er igjen i ølet vil påvirke målingen.
For å finne alkoholmengden må du trekke FG fra OG å dele på 7,6.
F.eks.
OG=1.055
FG=1.015

55-15=40
40/7.6=5,3

Det vil si att hvist ølet ditt startet med en OG på 1.055 vil den være på ca.5.3%
Det kan vere en fordel å kalibrere hydrometeret mot vann ved rett temperatur.
Vet att mitt hydrometer viser litt under 2 poeng for mye.
 
Et alkometer er beregnet for måling av % i ren sprit. Et vinometer er beregnet for måling av % i vin, men vinometeret er meget unøyaktig på grunn av sukkergehalten som er i gjen i vin og ikke minst kullsyre.
Det beste er å bruke et hydrometer eller en oeshel vekt og regne ut prosenten sånn som Steinarja har satt opp.
 
takk for all hjelp.
Satt til kl 2 i dag tidlig og flasket. Det ble hele 65 stk ;D. Hadde bare 70 korker, så jeg er fornøyd med antallet.
Om to tre uker skal jeg rapportere suksessen av prosjektet.
 
Hvis du har tilgang på et refraktometer OG öchselvekt(/hydrometer), kan du ta måling med begge to og plugge inn i en komplisert formel, og få både stamvørterstyrke og alkoholprosent.

Hvis öchelvekta viser 15 (eg. 1.015), så ligger du på et helt vanlig/moderat høyt nivå. Hvis du forteller oss hvor mange kg ekstrakt du brukte, kan vi anslå stamvørterstyrke og alkoholprosent.

Husk å bruke öchselvekt før gjæring neste gang ;)
 
Ellers ser det bra ut. Bra at du bruker sterkrens. Pass på at etter noen gangers bruk (ideelt hver gangs) bør du bruke et alkalisk rensemiddel (lut eller Stoutrens) i bøtta for å løse opp proteinrester og gugge som du ikke kan se med det blotte øyet men som bygger seg opp over tid. Dette gjør du før du desinfiserer med Sterkrens.

Det du ikke under NOEN omstendigheter må finne på å gjøre, er å skrubbe bøtta innvendig med oppvaskbørste eller lignende.

Ellers ville jeg nok prøvd å gjære ølet kjøligere hvis du har anledning til det. Rundt 18 grader er ideelt, opp mot 20 er akseptabelt og over 20 er for høyt.
 
joques skrev:
Det du ikke under NOEN omstendigheter må finne på å gjøre, er å skrubbe bøtta innvendig med oppvaskbørste eller lignende.
Vet ikke om jeg er helt enig med deg her.
Har til nå brukt de samme bøttene i 2-3 år, å altid vasket de med en dasskost dedikert til brygging.
Har aldri hatt noen problemer med det.
Tror spesielt det er viktig å skrubbe godt i kriker å kroker som i hjørnene på bunnen eller alle krantene på lokket.
Tror ikke en vanlig børste klarer å lage så dype riper i plasten att du ikke klarer å rengjøre og dessinfisere de.
Men det er nå min mening :biersmile:
 
Ripene trenger ikke å være så dype. Se på overflaten i lyset i vinkel. Er det ripete? Da sliter du. Og du må _uansett_ bruke et alkalisk middel fordi en kost aldri får med seg alt. Og det alkaliske middelet tar alt. Hva er da vitsen med å bruke en kost og lage riper?

Jeg må si, og denne kommentaren er ikke rettet mot Steinar, men en helt overveldende andel av alle hjemmebryggede øl jeg har smakt, har hatt en eller annen form for infeksjon i smaken. Og knapt noen av bryggerne var klar over det selv. Og bryggere som sier de aldri har hatt infeksjon, er jeg aller mest skeptisk til. Jeg har selv hatt masse infiserte øl. Helt ut hundrevis av liter fordi det smakte dritt! Det er sånn jeg har lært å være helt nazist på renhold.

Hør: De som gjerne vil bruke kost på plastbøttene sine, må få lov til det. Alle har forskjellige toleransegrenser på hva de kan smake. Men jeg synes ikke man skal innbille nybegynnere om at det er helt greit. For det er det ikke. Og et alkalisk rensemiddel renser de krikene og krokene mye bedre enn noen oppvaskkost. Helt uten å lage gjemmesteder for bakterier i plasten.

Håper ingen tok seg nær av tonen i denne posten. Jeg ville bare nå ut til de ferskingene som kunne sitte igjen med et inntrykk av at de ikke kan skade en plastbøtte med børst, og som dermed begynner på en metodikk som fører til suboptimalt øl.

Ikke gjør det. Det er ingen vits, og det er ikke verdt risikoen.
 
Og et alkalisk rensemiddel renser de krikene og krokene mye bedre enn noen oppvaskkost. Helt uten å lage gjemmesteder for bakterier i plasten.
Alkalisk. Vil det si det samme som kaustisksoda? Jeg bruker klorin. Litt ren klorin i bunnen av dunken og en ren husholdningssvamp med finsia og vasker dunken inni. Etter at jeg har brukt Krystallsoda til rengjøring. De spesial midlene til desinfisering er så (..) dyre. Jeg skyller seff godt ut etterpå.
 
No offence taken :)

Er ikke bastant på mine meninger å synes en liten diskusjon i ny og ne er viktig for å lære og forbedre sin kunskap.
:besserwisser:
Det jeg tenker er att de ripene man får fra en oppvaskbørste er så små att det ikke er noe problem å rengjøre de.
Men hvist det er mulig å få det like rent helt uten "mekanisk" rengjøring er jo det absolutt å foretrekke.
Har bare erfart att avogtil setter det seg humle og gjærpartikler kraftig fast, spesielt i alle kantene på lokket, som jeg ikke får helt bort med bare stoutrens og vann.
Da synes jeg det er viktigere å sørge for att alle synelige partikler er borte enn å frykte for noen useelige riper, er vel trolig mye dypere riper i kantene alikevell :attevar:
Men har dog  brukt kosten på hele bøtten, får prøve med kunn vaskemiddel og en klut neste gang jeg kjøper nye bøtter.
 
Sånn helt uvitenskapelig vil jeg tippe at små riper er farligere enn store :)  Jeg vil tro at fingrer/finsiden av en svamp er mye mer skånsomt til å få bort gønk.

Her er hva jeg personlig ville gjort med en plastbøtte. Ikke ta dette som gospel, bare min mening.

Etter gjæring ville jeg satt bøtta i bløt, helst over natta. Så ville jeg brukt fingrer/svamp forsiktig til å lirke løs de mest fastlåste gønk-bitene. Etter at den ser noenlunde fin ut, ville jeg brukt lut/kaustisk soda/PBW/Stoutrens (det siste produktet har jeg aldri brukt selv) fpor å løse opp de siste proteinrestene. Skyll så med vann og karet er klart til å desinfiseres med noe syrebasert.

Som sagt, bare min helt egen uvitenskapelige synsing.
 
Jalle, jeg troooor, at krystallsoda er alkalisk, men jeg vet ikke. Jeg tror uansett at det er svakere enn kaustisk soda/lut.
 
Jalle, jeg troooor, at krystallsoda er alkalisk, men jeg vet ikke. Jeg tror uansett at det er svakere enn kaustisk soda/lut.
Jeg ser ikke bort i fra at krystallsoda er alkalisk. Det er merket med en svart X på orange bunn så man skal være litt forsiktig. Men det er allikevel ikke desinfiserende vil jeg tro, noe som lut er (Kaustisksoda) men så er det noe styggedom å stelle med.
 
Tilbake
Topp