Hallstein
Norbrygg-medlem
Jeg har prøvd å brygge weissbier en gang før, men det gikk ikke helt som planlagt. Jeg brukte 50/50 pils og hvetemalt, brygget BIAB, men ølet ble klart, da jeg brukte protafloc, og jeg lurer på om jeg fucka opp gjæringsprosessen. Brukte en smack pack Wyeast Weihenstephan 3068, som var litt smågammel og gjæret ved ca. 18-20 grader, og ølet bar preg av nellik, og hadde absolutt ikkeno banan eller tyggegummismak.
Jeg skjønner det at det må være gjæringsprosessen jeg fucka opp, og om jeg må begynne med starter for å få noe som minner om god weissbier, så gidder jeg ikke, da jeg ikke har utstyr eller ork til å begynne med starter-styr.
Om jeg vil ha en weissbier som likner på Erdinger, Paulaner eller Weihenstephaner, må jeg gjøre MYE annerledes da?
Kan jeg prøve Safale WB-06 ? Vil dette resultere i bra weissbier?
Hvor varmt/kaldt skal en weissbier gjære, og skal jeg under/overpitche gjær for å få frem smaken jeg vil ha?
Jeg skjønner det at det må være gjæringsprosessen jeg fucka opp, og om jeg må begynne med starter for å få noe som minner om god weissbier, så gidder jeg ikke, da jeg ikke har utstyr eller ork til å begynne med starter-styr.
Om jeg vil ha en weissbier som likner på Erdinger, Paulaner eller Weihenstephaner, må jeg gjøre MYE annerledes da?
Kan jeg prøve Safale WB-06 ? Vil dette resultere i bra weissbier?
Hvor varmt/kaldt skal en weissbier gjære, og skal jeg under/overpitche gjær for å få frem smaken jeg vil ha?