Brygge øl for første gang

Om det tar lengre tid med 2 runder med mesking har ingenting å si. Det høres lurt ut å kjøre flere runder.

Vil dette da fungere:
1. Mesker 2 ganger med likt antall kilo og liter vann slik at totalt blir likt som i oppskriften
2. Når den første meskingen er ferdig, skyller jeg brygget og tapper det over i gjæringskaret og mesker runde 2
3. Når jeg er ferdig, heller jeg alt tilbake i bryggeren og starter å koke opp og fortsetter på vanlig måte.

Jeg skyller selvsagt utstyret mellom meskerundene slik at det ikke er rester igjen som kan ødelegge noe. Gjør jeg alt på samme dag antar jeg at jeg ikke tapper den andre runden med mesking i gjæringskaret, men heller runde 1 oppi bryggeren og koker opp for å tilsette humle osv.

Hei
Jeg brygger på ca samme bryggeri som deg (Brattberg). Når jeg lager øl med 10 kg malt, så mesker eg først med 5kg, og skyller med 4 liter vann. Når det ikke renner mer vørter av silkaret, tømmer jeg ut malten og fyller på de 5 siste kiloene med malt. Mesker så en time til, og skyller til ønsket volum før kok.

Hvor mye vann starter du med? 15 liter?
Hvis jeg skjønner deg riktig mesker du runde 2 i samme vann som i første runde? Dvs. du tapper ingenting ut av bryggeren?

Dette høres jo i hvert fall veldig enkelt ut.

Hvor mye vann starter du med? 15 liter?
Hvis jeg skjønner deg riktig mesker du runde 2 i samme vann som i første runde? Dvs. du tapper ingenting ut av bryggeren?

Dette høres jo i hvert fall veldig enkelt ut.
Jeg starter med 25 liter vann.
Mesker andre runde i samme vann ja. Og det er som du seier veldig enkelt ;)

Tilbake
Topp