Brygge øl for første gang

Jeg skal nå i gang med å brygge øl for aller første gang og har selvsagt noen spørsmål. Jeg har søkt på flere nettsteder, men er litt usikker allikevel.

Jeg har kjøpt dette settet fra bryggselv.no:
https://www.bryggselv.no/råvarer/øl...ul-Allgrain-ølsett-25-liter102294-p0000019534

2 rør med dette gjæret følger med:
https://www.bryggselv.no/råvarer/gj...Ale-Ale-gjær-til-ølbrygging220009-p0000000137

Jeg lurer på følgende:
  1. Når man starter å meske, skal man først varme vannet og deretter tilsette maltet?
  2. Nå man skyller etter at meskingen er ferdig, skal skyllevannet være oppvarmet? Bør man skylle flere ganger?
  3. Er det lurt å bruke klarningsmiddel og gjærnæring? Gjerne fordeler/ulemper med dette.
  4. Etter at kokingen er ferdig og brygget skal over på gjæringskar, er det fordel å bruke sil slik at man slipper å få med mye grums?
  5. Måler man OG når brygget er ferdig kokt eller underveis i kokingen?
  6. Nå måler man FG?
  7. Kan gjæren nevnt over tilsettes eller bør man lage gjærstarter? I så fall hvordan lages gjærstarter?
  8. Gode tips på karbonering. Er det beste å tilsette sukker i hver flaske, eller er det bedre å lage sukkerlake å tilsette i brygget før flasking?
  9. Til sist, er det noe holdbarhet på det man brygger selv etter at det er ferdig til bruk? Eller kan det stå i årsvis?
Sikkert mange dumme og enkle spørsmål og flere kommer sikkert etter hvert. Håper dere bærer over med meg:)

Velkommen som brygger!
Er selv ganske nybegynner men kan vel svare på noen av spørsmålene dine.

1. Vannet varmes til et par grader over ønskes mesektemperatur, deretter tislettes malt. Da vil temperaturen synke litt slik at du havner der du vil temperaturmessig.
  2. Skyllevannet skal varmes opp ja, som oftest til rundt 70-72 grader.
  3. Litt smak og behag, jeg bruker begge deler, men spesielt gjærnæring kna være en god ide.
  4. Jeg har brukt sil på mine brygg, men vet det er delte meninger om dette.
  5. OG måles når det er ferdig kokt. Husk at temperaturen innvirker mye slik at det skal måles når vørteren har romtemperatur.
  6. FG måles når gjæringen er ferdig og øllet skal flaskes, før man tilsetter sukker. Men man kan måle SG flere ganger underveis i gjæringsprosessen for å se hvor langt man er kommet.
  7. Kan tilsettes direkte, men har du mulighet til å lage gjærstarter så gjør det.
  8. Jeg sverger til sukkerlake. Lager denne og har den i rent og sterilt nytt kar, deretter omstikkes øllen fra gjøringskaret og ned i denne. På denne måten får man fint fordelt sukkeret. Du må da vite mengden øl som er i gjæringskaret slik at du vet hvor mye sukker som skal i laken. Hvis du ikke har nøyaktig litermål kan du stikke om til et kar som har det og så tilsette laken med forsiktig røring.
  9. Det kommer helt an på øltypen, du skal j lage juleøl så det holder lenge.
Sikkert tmange som kan komme med bedre svar, men håper det var til litt hjelp.

Lykke til!

Er selv ganske ny i «faget», men henger meg på SturlaP sine punkter, med et par tilføyelser/oppfatninger (andre må gjerne korrigere meg hvis jeg er på jordet):

2. Skyllevann bør vel være rundt 80 grader? Jeg har konsekvent kjørt det på 80 grader. Varmer som regel mesken opp til rundt 78 mens jeg rører for å starte utmesking. Skal du skylle flere ganger? Jeg har gjort det – altså kjørt vørteren gjennom mesken flere ganger – for å få høyere SG før kok (og OG etter kok), men det er nok viktig at skyllevannet/vørteren ikke mister for mye temperatur. Og skyller du for mye, kan du få uønskede tanniner etc fra malten.

4. Jeg har brukt sil, men etter at jeg bygde kjølespiral ble det nesten ikke nødvendig. Rask og effektiv kjøling gir godt bunnfall av uønsket grums.

9. Forskjellige øltyper har forskjellig holdbarhet. F.eks. tungt humlete øltyper som IPA vil etter en stund tape humlesmak/bitterhet. (Hvor lenge «etter en stund» er er jeg usikker på, men tror vi snakker måneder.)

Ser du sitter med veldig mange spørsmål, så jeg vil anbefale å kjøpe en god nybegynner-bok.
Det fins veldig gode bøker for nybegynnere både på norsk og engelsk.

Enig, brukte noen timer på Tuben før mitt første brygg. Masse bra der.
Ellers er jo Howard to Brew av John Palmer en strålende bok.
Både How to Brew (Palmer) og The Complete Joy of Homebrewing (Papazian) er gode nybegynnerbøker på engelsk.
For norsk vil jeg anbefale Ølbrygging fra Hånd til Munn (Eick/Horne) eller Håndbok i Ølbrygging (Foseid).

Her er en lenke til nyttige kalkulatorer. "Mash calculator", f.eks., som hjelper deg til å finne rett temperatur på vannet før du heller i malten.

Da har jeg kjøpt et par bøker (How to brew og Håndbok i ølbrygging). Begge virker bra.

Jeg tenkte jeg skulle sette en gjærstarter i løpet av kvelden. Har ikke magnetrører og vil avvente litt med det.
Jeg leser meg grønn på dette med hvordan en slik starter lages og blir egentlig ikke så mye klokere.

Jeg har 2 rør av gjæret linket inn i starten. Begge har utløpsdato 19.10.2015. Ølet jeg skal lage har OG=1080. Jeg har ikke kjøpt noe glasskolber, men har flasker som rommer 1 1/2 liter samt en 5 liters plastdunk til å riste dette i.

Det jeg ikke skjønner, er hvor mye vann jeg skal koke opp og når gjæret skal tilsettes.

En kort veiledning mottas med stor takk og beklager min uvitenhet:)

Må takke igjen for god og rask hjelp. Starter står nå og godgjør seg. Det har samlet seg mye gjær i bunnen av dunken. Jeg satte starteren i går ettermiddag og nå etter 30 timer har det stoppet å jobbe, men det er fortsatt en del skum og gjæret samler seg raskt i bunnen.
Vil det si at starteren bør settes kaldt og vil være klar til bruk? Tenkte å bruke lørdagen fra morningen på å sette selve ølet og må si jeg gleder meg.

Hvordan ser du at det har stoppet? :p
Om du er usikker kan du sjekke SG på vørteren (bør være ca 1.010), men 30 timer burde holde, litt avhengig av gjærtype. Dersom øverste del av vørteren klarner skikkelig vil jeg si du er sikker.
Men uansett, rundt 12-24 timer kaldt burde være nok, uten at litt ekstra skader. Ta den gjerne ut i romtemp når du begynner å brygge, så sjokket ikke blir for stort.

SG er ca. 1010, så jeg satte den i kjøleskapet i går. Satser på å bruke deler av morgendagen til å kose meg på kjøkkenet:)

Men, jeg som sikkert andre, kjøper utstyr før jeg leser meg skikkelig opp på dette med å brygge øl.
Jeg har kjøpt en brygger hos Netthandelen. Skulle egentlig ikke kjøpe, men fikk tilslaget på godt under 2000 kroner og da var jeg i gang:) Her er link: https://www.netthandelen.no/auction/20093915. Når jeg leser rundt på forumet ser jeg at tilsvarende bryggere ikke tåler mer enn 6-7 kg malt. Bryggene jeg har kjøpt inneholder 9,8 og 7,9 kg malt.

Kan en løsning være å ta 2/3 i bryggeren og 1/3 i en stor kjele under meskingen og skylle og koke i bryggeren? Evt. kan man dele malten i 2 og kjøre mesking 2 ganger i bryggeren, men hva gjøres da med skylling og koking? Antar vørteren bør holdes varm?

Vørteren må ikke holdes varm, det tar bare lengre tid når den skal kokes opp igjen.
Noen deler bryggedagen i to. Mesker en dag og koker dagen etterpå.

Tilbake
Topp