Har kjøpt Speidel sammen med et annet medlem på forumet (kun 20l). Gleder oss til å starte...
Jeg har litt problemer med å finne en grei oppskrift, men jeg tenkte å lage en American Pale Ale som første øl da jeg forstår dette er rimelig enkelt. Problemet er som følger:
Jeg er usikker på hva jeg skal putte oppi gryta
########
25l vann
Tenkte på en 5kg med "Pale Ale Muntons hel EBC 4,4 - 6,6 - 1kg" som de har på Petit
innmesking 38 grader
mesking 60 garder 30 minutter
mesking 67 grader 90 minutter
Hvis jeg forstår prosessen riktig så koker man opp vørteren etter at man er ferdig med mesking av malten. Dvs 100 grader i 80 minutter
Er det i den siste fasen dvs kokingen at jeg legger oppi humlen?
Hvis ja hvordan bestemmer jeg hva slags humle jeg skal ha i og hvor mye?
Når dette er kokt opp så skal vørteren kjøle ned? og føres videre til gjæringstanker?
Hvordan velger hva slags gjær som skal benyttes og hvor mye?
Jeg ønsker å bruke tørrgjær og forstår at dette skal være greit nok.
Som dere skjønner så trenger jeg litt hjelp.
På forhånd takk.
Morten
Jeg har litt problemer med å finne en grei oppskrift, men jeg tenkte å lage en American Pale Ale som første øl da jeg forstår dette er rimelig enkelt. Problemet er som følger:
Jeg er usikker på hva jeg skal putte oppi gryta
########
25l vann
Tenkte på en 5kg med "Pale Ale Muntons hel EBC 4,4 - 6,6 - 1kg" som de har på Petit
innmesking 38 grader
mesking 60 garder 30 minutter
mesking 67 grader 90 minutter
Hvis jeg forstår prosessen riktig så koker man opp vørteren etter at man er ferdig med mesking av malten. Dvs 100 grader i 80 minutter
Er det i den siste fasen dvs kokingen at jeg legger oppi humlen?
Hvis ja hvordan bestemmer jeg hva slags humle jeg skal ha i og hvor mye?
Når dette er kokt opp så skal vørteren kjøle ned? og føres videre til gjæringstanker?
Hvordan velger hva slags gjær som skal benyttes og hvor mye?
Jeg ønsker å bruke tørrgjær og forstår at dette skal være greit nok.
Som dere skjønner så trenger jeg litt hjelp.
På forhånd takk.
Morten