Jeg har vært veldig inaktiv på bryggefronten en stund, men etter purring fra en kompis ble det satt 2 brygg i dag.
Det ene brygget var et ølsett, og jeg forventer et så-som-så resultat. Vi hadde ikke funnet fram noen oppskrift for det andre brygget, så vi ba ganske enkelt karen på Bryggeland i Oslo å finne fram ingredienser til et bra brygg.
Ingredienser var som følger:
Humle skulle tilsettes som følger (60 min koketid):
10+10gram 60 min
25+25gram 15 min
30+30gram 2 min
Når vørteren var ferdig og helt i gjæringsbøtta målte jeg OG på 1.020. Dette var fryktelig lite, og jeg rørte godt i bøtta for å ta en ny måling, men endte opp med samme resultat. Betyr dette da at hvis vi får full utgjæring, så vil vi ende opp på max 2,3%? Noen som har en idè om hva som kan ha gått galt? Håper virkelig at oechslevekten min er ødelagt...
Det ene brygget var et ølsett, og jeg forventer et så-som-så resultat. Vi hadde ikke funnet fram noen oppskrift for det andre brygget, så vi ba ganske enkelt karen på Bryggeland i Oslo å finne fram ingredienser til et bra brygg.
Ingredienser var som følger:
- 400g korn av et slag (dum som jeg var noterte jeg ikke navnet) - dette skulle knuses lett, for så å puttes i en humlepose og ligge i kjelen under oppvarming til 75 grader.
- 2 poser spraymalt
- Cascade humle
- En til type humle som jeg heller ikke noterte navnet på (begynte på "C" ihvertfall)
Humle skulle tilsettes som følger (60 min koketid):
10+10gram 60 min
25+25gram 15 min
30+30gram 2 min
Når vørteren var ferdig og helt i gjæringsbøtta målte jeg OG på 1.020. Dette var fryktelig lite, og jeg rørte godt i bøtta for å ta en ny måling, men endte opp med samme resultat. Betyr dette da at hvis vi får full utgjæring, så vil vi ende opp på max 2,3%? Noen som har en idè om hva som kan ha gått galt? Håper virkelig at oechslevekten min er ødelagt...