Brygg #2, Imperial IPA fra ølkit

Hei, mens mitt første brygg fra ferdighumlet ølsett står til karbonering, klør det i fingrene etter å sette i gang med neste!
Jeg kunne tenke meg å prøve meg på en Imperial IPA, i samme kategori som brewdogs hardcore IPA.
PGA jeg ikke har stor kjele enda, og trenger en del IBU tenkte jeg fortsatt å bruke ferdighumlet ølsett som basis.

21 liter vørter
3,4kg humlet LME. Jeg tenkte å bruke 2 sett med Coopers IPA (hver av dem er 1,7kg ferdighumlet malt på 710 IBU /21 liter skulle gi 84,5 IBU i følge Extract_beer_designer_v4.0)
2,7kg Lys LME
0,5kg Cara crystal 130 EBC (tenkte å steepe denne, jeg ser beercalc mener en del av dette blir fermentert tenker den automatisk på mashing?)

Jeg har 60gram cascade og 100gram Citra pellets liggende, bruke 50gram av hver til tørrhumling? Evt noe til smakshumle? (jeg har bare liten kasserolle på litt over 5 liter)

En pakke med safale us-05

Beercalc gir meg en OG på 1092 (litt høyere enn Hardcores 1084) og 9% (Hardcore er på 9,2%), første brygget mitt gjæret ned mer enn beercalc spådde da, ned til 1009 istedet for 1012.

Forslag?

Jeg ville ikke satset på at èn pakke gjær var nok, du risikerer at hele prosessen stopper opp alt for tidlig. I følge mr.malty trenger du 20g tørrgjær, ca 1.7pk. Du må nok også muligens regne med en noe høyere FG enn 1009, uten at jeg skal påberope meg de store gjærkunnskapene.

Hvis du får hentet ut nok bitterhet fra ølsettene ville jeg tilsatt humlen du ikke skal tørrhumle med en plass rundt 10-15 minutter samt en dæsj ved flameout. Ville nok også jekka opp IBUen litt, men det er bare en personlig smakssak. Laget en 8.5% IIPA med 91IBU der jeg dreit meg ut og glemte å sette instillingen på Tinseth, så den ble beregnet som Original, men likevel. Denne fikk et litt for alkoholsøtlig preg jeg ikke likte så godt, men som ble adskillig bedre med litt lagring. Jeg ville bitret den mer, men som sagt, det er en personlig preferanse. Det er fortsatt en av mine topp 3 produksjoner.

Heisann, jeg trodde ikke denne skulle ende på 1009 nei, var bare en kommentar til at forrige brygg gjæret ned mere enn Beercalc spådde, Beercalc spår denne ender på 1023, var bare usikker på om jeg skulle regne med denne også kom til å gjære ned mer enn spådommen....

Gjær: jeg har jo den øl-sett gjæren (7gram) jeg kunne pitchet i tillegg til safale, men det er kanskje bedre å kjøre på med en til pakke safale (11,5 gram)?

Du tror 84,5 IBU blir lite på en såpass kraftig IIPA? Jeg har ikke beregnet inn smakshumle enda, får vel litt IBU derfra og på tross av lite kokevolume, evt kunne jeg jo hatt i mindre vann/uhumlet LME og fått mere IBU.

Foreslo du å bruke alle 160gram ved 10min og 1min, blir ikke det litt mye? Tenkte jo å tørrhumle en del etter 5dager gjæring.

Nå foretrekker jeg ølen min ganske/veldig bitter, noe kanskje du ikke gjør, det blir sikkert en likanes øl det der. Mente ikke at du skulle kaste oppi alt nei, men kanskje noe litt tidligere koken for å øke IBU litt, om du føler for det.

Du kan foreksempel tørrhumle med 60g, og legge inn 33g 15min, 33g 5min og 33g flameout.

Så er det jo smakssaken igjen, jeg bruker heller mye humle i kokinga, og kanskje 1.5-2g/l til tørrhumling, men det er det JEG liker.

US-05 er forresten som du sikkert vet en bra og pålitelig gjær, bruker den endel selv. Ville brukt to pakker av den samme gjæra enn å blande flere forskjellige, i hvertfall om du ikke vet hvilken gjær det er snakk om.

Blir jammen å gå med en del humle isåfall!

Jeg tror jeg er glad både mye bitterhet og humlearoma (Nøgne Ø 2 captains, Brewdogs Hardcore IPA, Nøgne Ø #500), men ved 84,5 IBU er den vel allerede ganske bitter? Hva med:
-20gram Citra 15min
-20gram Cascade 5min
-20gram Cascade 0min
-80gram Citra tørrhumling etter noen dager (blir det alt for mye? Mistenker den forrige batch'en, en litt svakere IPA fikk for lite aroma av 40gram Cascade)

5 liters kokevolume så burde dette gi meg 92,4 IBU tror jeg.

Da handler jeg en til pakke US-05 i morgen og pitcher 23gram, er vel ikke noe vits å prøve å sile bort 3gram vil jeg tro.

Er det for mye med 500gram Crystal? Har aldri steepet så vet ikke helt hva det "smaker."

I går ble det flasking av denne (endte opp med det siste forslaget mitt med 80g tørrhumle).

Etter noen liter flasking ble jeg kjempeplaget med at flaskefylleren gikk tett av humlepellets, kjedelig å måtte demontere-vaske-desinfisere-montere flaskefylleren ca 1 gang pr 0,33 flaske :) Fikk sikkert med litt oksidering på kjøpet og, siden det blir litt gurgling når man monterer den på ny.

Hva gjør jeg for å unngå dette neste gang?
1:Tørrhumler i humlepose? Da får man vel mindre effekt og må bruke enda mer humle?

2:Bruke et dørslag nedi gjæringsspannet og prøve å "fiske" opp humlerester som flyter i øllet? Risikerer oksidering da kanskje?

3:Kjøpe et til spann og hevert for å overføre øllet til denne før flasking? Mer å vaske, mer styr, og blir vel uansett ikke kvitt humlerester som flyter i øllet.

4:Vil humlerestene bunnfelle hvis jeg kjøler ned øllet før flasking? Også de som flyter nær toppen?

5: Evt andre muligheter?

Jeg desinfiserte ett putetrekk og "filtrerte" ølet over i ett annet kar, etter å ha hatt samme problemet. Det funka fint.

Nå hadde jeg chillibiter i sammen med humle, har aldri hatt dette problemet med kun pellets, men det kan være verdt å prøve.

AlfHansen skrev:
Jeg desinfiserte ett putetrekk og "filtrerte" ølet over i ett annet kar, etter å ha hatt samme problemet. Det funka fint.

Nå hadde jeg chillibiter i sammen med humle, har aldri hatt dette problemet med kun pellets, men det kan være verdt å prøve.
På hvilken måte desinfiserer du putetrekket?  Jeg bruker en sånn saftsil man får kjøpt og siler alt av øl fra kokekar til gjæringsdunk gjennom dette.  Bruker å vaske det i klor og lar det ligge i sterkrensblanding en times tid før filtrering og har ikke hatt noen infeksjoner hittil.

Takk for svar!
Litt kjedelig å måtte stikke om til nytt kar da, må i såfall kjøpe et kar til, hevert osv, og også mere å vaske :)
Mener jeg så et eller annet sted en som hadde lagd seg sil til hevert, montert en stor tesil rundt heverten. Kanskje jeg kunne montert en halvdel av en slik sil på innsiden av tappekranen på gjæringskaret, eller blir det kanskje mye kriker og kroker for bakterier å sette seg i.

Tilbake
Topp