Brusaktig kullsyre i øl

Jeg sliter litt med at ølet mitt får en brusaktig kullsyre. Jeg bruker vanlig sukker for karbonering. Har brukt ca 7g pr liter øl i gjæringskaret. Bruker jeg for mye sukker?

EspenL skrev:
Hva slags øl er det? Anbefalt kullsyrenivå varierer mellom de foskjellige stilartene.

Hmmm ... har nok brukt dette som en generell retningslinje for mine brygg og ser nå ettersom de kommer ut av karbonering og lagring at flere lider under samme symptom, nettopp det at det er for mye kullsyre. Har satt alt fra porter, pale ale og bokk med samme mengde.

Gahr skrev:
Har ølene dine vært godt utgjæret før de ble tappet?

Har igjen brukt en standard metode pga manglende erfaring; 14 dager for alle alegjær-baserte brygg. Trodde det burde vært nok.

Men hva har OG og FG vært? Det er flere faktorer enn tiden som betyr noe for utgjæring (gjærmengde ved pitching, lufting/oksygenering av vørteren, gjæringstemperatur).

Jeg foretrekker langt mindre "futt" i stout og porteraktige typer, 5 gr/liter er mer enn nok syns jeg.
Men 14 dager gjæring kan nok være litt kort på en relativt kraftig og sterk øl. Våre øl står stort sett 4 uker (men det er nå hvertfall lenge nok).

Noen "Mistenkte":
- For lite gjær/ dårlig gjærkvalitet/ "dovent" gjæringsforløp
- Feil mesketemperaturer
- Villgjær/infeksjon
- For høy eller fluktuerende gjæringstemperatur
- Ingen oksygentilsetning ved gjærpitching
- Høy andel mais eller ris

Hvor lenge ølet står på gjæringskaret tror jeg ikke har veldig mye å si for tynn kropp/ brusaktig konsistens, dvs. om det står 2 eller 3 uker eller så lenge det er ferdig utgjæret. Kvaliteten på gjæren og selve gjæringsforløpet har nesten alt å si.

Opplevde "bruslignende" bobler med ølsett og (dårlig) tørrgjær (Coopers, moutons etc) i min spede brygge-barndom.
Typisk er at disse boblene er relativt store i størrelse, og gir skummet et uheldig visuelt uttrykk. Munnfølelsen kan også være litt "rogn"-aktig.

Har etter forbedring på gjær-(og malt)fronten fått bedre og mer creamy skum. Har også erfaring med at det er vanskelig å fastslå hvordan skummet og karbonering vil arte seg før etter 1-2 mnd på flaske. Har hatt noen som har brukt 2 uker på flott karbonering/fint skum, mens andre har tatt betraktelig lengre tid før karbonering og skum har blitt akseptabelt. Der finnes vel også malt-sorter som forbedrer skum og skumkvalitet.

Erlendso skrev:
Noen "Mistenkte":
- For lite gjær/ dårlig gjærkvalitet/ "dovent" gjæringsforløp
- Feil mesketemperaturer
- Villgjær/infeksjon
- For høy eller fluktuerende gjæringstemperatur
- Ingen oksygentilsetning ved gjærpitching
- Høy andel mais eller ris

Hvor lenge ølet står på gjæringskaret tror jeg ikke har veldig mye å si for tynn kropp/ brusaktig konsistens, dvs. om det står 2 eller 3 uker eller så lenge det er ferdig utgjæret. Kvaliteten på gjæren og selve gjæringsforløpet har nesten alt å si.

Ok, flere av disse vet jeg at jeg har sliti med på mine første brygg, spesielt feil mesketemperatur og lite oksygentilsetning ved gjærpitching. Infeksjon kan være en synder også siden deler av "bryggeteamet" har en helt annen oppfatning av desinfisert og sterilisert betyr :-|. OG har så langt også vært langt utafor mål. For høy gjæringstemperatur er også mulig.

Ok, så da har jeg flere ting å sjekke ved mitt neste brygg. Takker og bukker så langt.

Tilbake
Topp