Brukte feil blandingsforhold med Star San

Jeg satte en IPA på lørdag som står å gjærer nå, dette er mitt første brygg.

Nå til min fortvilelse forstår jeg at jeg brukte helt feilt blandingsforhold når jeg blandet ut Star San. Minst 10* for mye Star San i forhold til vann. Jeg blandet ut 3 L vann med 45ml Star San.
Jeg desinfiserte gjæringskaret med Star San blandingen og helte ut restene. Karet var helt fullt med skum som jeg fjernet det aller meste av, ble litt skum igjen .

Jeg redd for at jeg allerede har ødelagt det første brygget mitt.  :fyflate: :fyflate: Har jeg det?

Hvis du ødela brygget er det ihvertfall ikke på grunn av Star San bruken. Star San er en "no-rinse" løsning på desinfisering. "Don't fear the foam" er mantraet. Det blir nok bra  :yes:

Mens vi er inne på det, tar corneliusfatet skade av å ha en star san-løsning stående over en del dager/ uker?

Rolv Bruun skrev:
Mens vi er inne på det, tar corneliusfatet skade av å ha en star san-løsning stående over en del dager/ uker?

Det er en syreløsning så man bør ikke lagre star san på fatene sine nei...
Dager burde vel gå greit, men uker vil vel være å tøye strikken...

Corneliusfatene tar ikke skade nei, når fatet er tomt så vasker og skyller jeg, og fyller det halvfullt med starsan, lar det stå på hodet i en halvtime og setter det ned i kjelleren, og det står det frem til jeg skal ha øl på det

geokri skrev:
Corneliusfatene tar ikke skade nei, når fatet er tomt så vasker og skyller jeg, og fyller det halvfullt med starsan, lar det stå på hodet i en halvtime og setter det ned i kjelleren, og det står det frem til jeg skal ha øl på det

+1

Uten at jeg skal si noe sikkert, vil forholdet star San/vorter bli lite når du faktisk har skyldt ut mesteparten av skummet:)

Tilbake
Topp