Bruk romslig pose til humlepellets.

I grunnen ikke stort mer å si enn det som står i overskriften. Pelletsen sveller bra mye. Jeg lager pose av gas, bomull i en meters bredde fra apoteket.

Martin E skrev:
Hvorfor bruker du humlepose i det hele tatt?
Nei, du sier noe. Jeg drev med et av mine siste ekstraktbrygg (!, utstyr er på vei samt en Yuletide Ale 2013 ølsett 25L) og tenkte å ikke la humlepelletsen ligge under hele gjæringa. Men altså: Om man skal bruke pose, bør den være romslig.
Mens jeg er på tråden: hvorfor synes 25 liter å være en slags standardstørrelse? Mange brygger vel for et corneliusfat eller to.

Om det er tørrhumling du snakker om så har humlen best effekt etter stormgjæringen er over.
Jeg har også lurt på hvorfor standarden er 25 liter.  En grunn kan vel være at mange har 36 liters kjeler i oppsettet sitt?

Jeg mistenker det er fordi det er et rundt tall (som egentlig ikke er rundt) som gir deg og vennene noe å drikke opp uten at det et tomt halvveis utover kvelden.  5gallons er jo amerikanerne sitt standard mål. Enten fordi det er et "rundt"oddetall som går i et corneliusfat, og at det ellers er lite nok.

Selv er jeg litt enig i det tallet iom at det går opp i fibonacci-sekvensen, og er et steg på veien mot det gyldne snitt. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

25 liter etter koking er perfekt volum for ett Corneliusfat, i hvertfall med mitt oppsett.
Når jeg tapper vørteren blir det liggende igjen omtrent 3 liter bunnfall i kjelen, resten jeg tapper er klar vørter. Da har jeg 21-22 liter i gjæringskaret som er passelig for å fylle ett 19 liters fat.
Du trenger ikke humlepose når du tørrhumler med pellets. Bare gjør som Gunnar sier og ha i pellets etter at stormgjæringen er ferdig. Jeg har jo dette på tre brygg nå og det fungerer glimrende. Har også boret ett 40mm hull i lokket på gjæringskaret og stt i en siikonpropp. Da kan jeg bare ta ut denne og tømme pellets ned i karet med en vid trakt i stedenfor å ta av lokket, så jeg kan tørrhumle lengere ut i gjæringen uten å få noe serlig luft ned i kart.

HansV skrev:
25 liter etter koking er perfekt volum for ett Corneliusfat, i hvertfall med mitt oppsett.
Når jeg tapper vørteren blir det liggende igjen omtrent 3 liter bunnfall i kjelen, resten jeg tapper er klar vørter. Da har jeg 21-22 liter i gjæringskaret som er passelig for å fylle ett 19 liters fat.
Du trenger ikke humlepose når du tørrhumler med pellets. Bare gjør som Gunnar sier og ha i pellets etter at stormgjæringen er ferdig. Jeg har jo dette på tre brygg nå og det fungerer glimrende. Har også boret ett 40mm hull i lokket på gjæringskaret og stt i en siikonpropp. Da kan jeg bare ta ut denne og tømme pellets ned i karet med en vid trakt i stedenfor å ta av lokket, så jeg kan tørrhumle lengere ut i gjæringen uten å få noe serlig luft ned i kart.

Men er ikke de 25 literne batch-size? Altså hva som går inn i gjæringskaret?

Nei, det er mengden ferdig vørter etter koking, som du må bruke når du beregner maltmengde for å få ønsket OG etter koking.

Edit: Hvor mye du får i gjæringskaret er selvsagt avhengig av hvordan du tapper. Noen tapper all vørter og bunnfall i karet, og da får du 25 liter. Hvis du bruker filter når du tapper får du nesten 25 liter. Ellers blir det litt svinn hvis du lar være å tappe den nederste skvetten med bunnfall. Jeg beregner bare litt mer malt for å ta høyde for dette for å gjøre tappingen enklere.

HansV skrev:
Nei, det er mengden ferdig vørter etter koking, som du må bruke når du beregner maltmengde for å få ønsket OG etter koking.

Edit: Hvor mye du får i gjæringskaret er selvsagt avhengig av hvordan du tapper. Noen tapper all vørter og bunnfall i karet, og da får du 25 liter. Hvis du bruker filter når du tapper får du nesten 25 liter. Ellers blir det litt svinn hvis du lar være å tappe den nederste skvetten med bunnfall. Jeg beregner bare litt mer malt for å ta høyde for dette for å gjøre tappingen enklere.

Frem til nå var jeg helt sikker på at batch sizer er volumet ned i gjæringsdunken. Eller, egentlig post-boil volumet. (Har selv satt høyde for svinn i kjele etter kok og multiplisert oppskrifter for å ta høyde for dette)

Da jeg tappet forrige vestkyst til gjæringskar silte jeg den gjennom en humlepose, det er ikke siste gang humleposen skal fungere som filter ut av kokekjel. Den tok rubb og stubb, og jeg kjørte hele gryta tom; fin fint verktøy.

Jeg bruker en sil med litt stor diameter, det fungerer utmerket. De siste gangene har jeg brygget med humlepose, og jeg må si meg enig med trådstarter - de må være så store som mulig, og man må knyte dem så nær enden som mulig. Humlen ekspanderer noe voldsomt, og jeg synes utnyttelsen går noe ned. Jeg har lest skjerm opp og skjerm ned om "hop utilization when using hop bags", og konkludert med at man må øke humlemengden noe ved bruk av humlepose. Den første batchen min med humlepose fikk for lite bitterhet, men da hadde jeg også et par fotballer av noen humleposer i kokeren (altså knytt dem for tett).

Til de som lurer på hvorfor man skal bruke humlepose - det er deilig å skru på krana og se at det renner ren vørter nesten fri for guffe ned i gjæringskaret :) Spesielt på 20L speidel er dette fornuftig, da det øker volumet i gjæringskaret litt.

Veldig bra innspill. Skal debutere med humlepung på pellets etter å slitt litt med mye trub. Har liksom ikke fått helt dreisen på dette med manuell whirlpooling.

Ekspeditøren i bryggebutikken anbefalte pose, men sa ikke noe om at det sveller som bare det. Men det kan man jo tenke seg når man ser mengden trub...

-Øyvind

Tilbake
Topp