Steinarja skrev:Måtte jo prøve, så fylte ett shotteglass med sterkrens å fyllte på med litt vann........ Ingen reaksjon.
Tengte så att kanskje det ville gi noe mer efekt med en sterkere forskjell på PHen, fylte så på med litt stoutrens, DA var det heller ikke noe reaksjon.
Føler det bare er juks og bedrag det uttrykket :cheeky:
Slike ting må jo bare prøves, eller er det bare meg :
magnesax skrev:hm.. pokker, da lurer jeg på hvorfor gjæren daua. brukte du sterkrens til starter kolben også?
Nei, gjæren leer ikke på et øyelokk av fosforsyre! Surt miljø dreper bakterier, ikke gjærceller. Det finnes oppskrifter, også her på forumet, om hvordan man vasker gjær i fosforsyre for å fjerne kontamineringer før man bruker gjæren om igjen. Det er nok andre ting som har knekt gjærcellene dine, temperatur f.eks eller at gjærpakka var dårlig i utgangspunktet.magnesax skrev:Apropos sterkrens: jeg vasket min Erlendmeyerkolbe med sterkrens, ca 1 ts på full kolbe. Helte ut væsken, og helte i gjærstarter. Resultatet var fullstendig død gjør, ikke så mye som et enkelt plopp. Mistenker at årsaken er for surt miljø for gjæren - så min konklusjonen er : skyll gjerne en gang med vann før man tilsetter brygg. Uttynnet fosfatsyre (pH 1-2), selv i dråper ser ut til å gjøre det vanskelig for gjæren..
Eduard skrev:Men nå vet jeg ikke hvor mye syre gjær tåler, akkurat som Gahr sier så kan gjær syrevaskes, så...
Du bør nok vente en uke før du begraver gjæren, hvis du ikke tar deg tid og råd til ny gjær, egen erfaring at gjær kan være ustabil og lite forutsigbar.magnesax skrev:hm.. ok. det er jo forsåvidt godt å vite. starteren har stått i 24 timer, og det bobler overhodet ikke. pakken var stemplet februar - men jeg har laget startere før med pakker som var 2-3 måneder uten at jeg måtte vente så lenge.. det var en såkalt "smack pack", så den blåste seg opp, og demonstrerte at den levde før jeg puttet den i vørteren også..
vørteren var nok rundt 25 grader når jeg tilsatte gjær, og det har vært nesten 25 grader i rommet, så det burde jo være optimale forhold. merkelige greier.. lar den stå et døgn til for å se om noe skjer..
Harald skrev:Når det gjelder rensemiddel som inneholder fosforsyre i kombinasjon med dodecyl sulfonsyre, ville jeg skylt med vann etter bruk for å ikke å få oppvaskskum på ølet...
#arald