Bruk av fat

Har et spørsmål om Corneliusfat og trykk. En kollega har hatt med slike på jobbfest og ds måtte vi fylle CO2 kontinuerlig. Fikk beskjed om hvor mange bar det skulle være (husker ikke), men det ble enorme mengder skum og vi helte ut glass på glass før det ble normalt. Så fikk vi noen gode glass før trykket ble for lavt igjen, og sånn gikk det i loop.. Mitt inntrykk av fat er derfor ikke spesielt bra, men når jeg kikker gjennom bildetråden for hva folk har gjort her så får jeg jo lyst til å sette i gang et prosjekt!

Så.. Hvordan gjør man dette normalt og ved fastmontering? Har man noe som regulerer trykket kontinuerlig eller skrur dere krana selv? Er dette en kjent utfordring eller er det normalt problemfritt?

Det høres ut som dere ikke har hatt hassen stående tilkoblet mens dere tappet fra fatet, og i stedet fylt på et alt for høyt trykk, koblet fra gassen, og så tappet fra fatet.

Gass må stå konstant tilkoblet på serveringstrykk. Det er dette trykket som presser ølet ut gjennom kranen. Er trykket for høyt, vil det skumme voldsomt (enkelt fortalt).

Fat er en kjempegod investering, og så lenge mn har satt det opp riktig vil det fungere smertefritt.

Det skal ikke være mange Bar serveringstrykk. Jeg bruker 0,8 bar og det er mer enn nok. Ølet skal såvidt sildre ut av krana, ikke skyte ut som ei .308 under elgjakta

Tilbake
Topp