VonRabben
Norbrygg-medlem
Har fundert en del rundt det å bruke en stor andel brown malt i en brown ale(ish) og lurte på om det er noen andre som har prøvd noe lignende.
Skal brygge i morgen og foreløpig så ser oppskriften slik ut:
24 liter
4,0 kg Maris Otter 66,7%
1,5 kg Brown 25,0%
0,2 kg Crystal 80L 3,3%
0,2 kg Special B 3,3%
0,1 kg Chocolate malt 1,7%
OG 1,060
EK Golding til 30ish IBU
US-05 og en del vannjustering
MO som jeg har ligger på 50°L noe som resulterer i ca 33°L totalt for mesken. Er dette innenfor?
Har lest litt forskjellig, men de fleste kildene opererer med at det trengs 30-35°L for å oppnå en god mesk. Jeg har en speidel så det er kontinuerlig sirkulasjon gjennom hele mesken og bruker å meske i 90 min, hvis det påvirker noe.
Alternativet er å bytte ut en del av MO med vanlig pale malt som ligger på minst 76 °L. Eller bytte ut noe av den brune malten med vanlig pale ale malt.
Målet er å få et veldig maltdrevet øl uten å få tørrhet/bitterhet fra mørk brent malt. Kjeks, korn, rosin, nøtter er noe av det jeg vil ha i smaksbildet.
Skal brygge i morgen og foreløpig så ser oppskriften slik ut:
24 liter
4,0 kg Maris Otter 66,7%
1,5 kg Brown 25,0%
0,2 kg Crystal 80L 3,3%
0,2 kg Special B 3,3%
0,1 kg Chocolate malt 1,7%
OG 1,060
EK Golding til 30ish IBU
US-05 og en del vannjustering
MO som jeg har ligger på 50°L noe som resulterer i ca 33°L totalt for mesken. Er dette innenfor?
Har lest litt forskjellig, men de fleste kildene opererer med at det trengs 30-35°L for å oppnå en god mesk. Jeg har en speidel så det er kontinuerlig sirkulasjon gjennom hele mesken og bruker å meske i 90 min, hvis det påvirker noe.
Alternativet er å bytte ut en del av MO med vanlig pale malt som ligger på minst 76 °L. Eller bytte ut noe av den brune malten med vanlig pale ale malt.
Målet er å få et veldig maltdrevet øl uten å få tørrhet/bitterhet fra mørk brent malt. Kjeks, korn, rosin, nøtter er noe av det jeg vil ha i smaksbildet.