Brouwland Refractometer

ErlendM

Norbrygg-medlem
Jeg kjøpte et refractometer fra bryggselv.no - dette her: http://www.bryggselv.no/products/refraktometer-0-120-oe

Men - hva er det egentlig jeg måler når jeg bruker dette?
Jeg har lest meg opp på Brix, Plato og omregningsverktøy fra det ene til det andre, men jeg lurer altså på hvilken enhet dette redskapet måler i?
Legger ved et bilde tatt av skalaen.

refractometer.jpg

--
Mvh Erlend Moen

Grader oechsle, som tilsvarer desimaldelen av SG. Slik at 80 °Oe tilsvarer 1,080 SG, 40 °Oe tilsvarer 1,040 osv.

Venstresida ser ut til å anslå alkoholinnhold. Jeg synes skalaene lukter av et instrument laget for vinproduksjon.

Jeg skjønnerikke noe av denne i hvert fall.

Testet mitt nå utgåtte Pale Ale som fulgte med BB30-settet. Det ligger på 1,010 i et vanlig hygrometer for øl (altså akkurat der det det skal være).
I refractometeret står det på 24. Skjønner ikke helt hva det tallet sier meg.
Får spørre de på bryggselv.no om de kan forklare dette.

--
Erlend Moen

ErlendM skrev:

Testet mitt nå utgåtte Pale Ale som fulgte med BB30-settet. Det ligger på 1,010 i et vanlig hygrometer for øl (altså akkurat der det det skal være).

--
Erlend Moen

Skal du måle vørter som inneholder alkohol så viser ikke refraktometer riktig lenger. Du må regne på det (eller bruke software). Søk etter refraktometer alcohol calibration, eller noe. Ofte så havner man noen få poeng unna det et oschelsmeter vil vise.

Men for å se hvis et øl er ferdig utgjæret så er det samme hvor mye feil det blir, så lenge det viser det samme tallet på flere målinger, da vet du at det er ferdig

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Miguel skrev:
ErlendM skrev:

--
Erlend Moen

Skal du måle vørter som inneholder alkohol så viser ikke refraktometer riktig lenger. Du må regne på det (eller bruke software). Søk etter refraktometer alcohol calibration, eller noe. Ofte så havner man noen få poeng unna det et oschelsmeter vil vise.

Men for å se hvis et øl er ferdig utgjæret så er det samme hvor mye feil det blir, så lenge det viser det samme tallet på flere målinger, da vet du at det er ferdig.

Og så må du kalibrere refraktometeret. Gjerne i kokt vann og så dobbeltsjekk mot et oschelsmeter.

Tilbake
Topp