JEG
Moderator
Tenkte å starte en tråd for å samle Life Hacks innen brygging, omtalt som "(Home)Brew Hacks" på det store Internett.
Den siste der tror jeg mange har "funnet opp", meg selv inkludert.
Brygg litt en litt større batch og ta ut vørter mellom hot break og første humletilsetning og vann ut til 1.040 og frys. Ferdig startervørter som ikke trengs å kokes. Sparer noen fattige kroner på DME og (dette kan bli noen kroner hvis man brygger ofte nok).
Hvor lenge er det trygt å vente med å ha dette i gjæringskaret Finn? Forutsatt at man tilsatte gjær omtrent samtidig med det som ble satt til dekantering. Tenker 12 timer er trygt, men har trub bunnfelt nok da?
Det er nå jeg ser at det ikke var det samme jeg kom over. Her er en annen løsning for å slippe å helle/bikke gjæringskaret:hehe - ja, jeg vet det. Men jeg tenkte jeg skulle spre det glade budskap til de få fattige i ånden som ikke har kommet så langt (ennå).
Antakelig er det færre som funnet ut at du faktisk kan dytte den rett på krana, uten overgang.
Det er nå jeg ser at det ikke var det samme jeg kom over. Her er en annen løsning for å slippe å helle/bikke gjæringskaret:
Vis vedlegget 25567
Er vel ikke mye på bunn når du stikker om?
Har tidligere sverget til kar uten kran til gjæring, men tester nå å med kran. I så fall vil jeg lage hullet i karet jeg stikker om til mye lengre nede.
JEG, kran i omstikkingsbøtta/flaskebøtta kan godt stå så langt nede som mulig.
Bruker nå to kraner og to flaskefyllere i denne bøtta nå. Mistet fjæra i den ene staven slik at det nå renner litt raskere gjennom denne. Liker denne best.
Finn, bruker du ikke cc før flasking? Har aldri problem med partikler selv om det er et par tommer grums på bunn.