mikslen skrev:
Mr. Malty forteller deg at du skal 4,5 pakker om gjæren hadde produksjonsdato 1.April, men det er jo stor forskjell på gjærleverandører på mengde i hver pakke og levende gjær i hver pakke.
Hvilken leverandør har Mr.Malty tatt utgangspunkt i? Det er jo forskjell på en Wyeast og en Whitelabs :attevar: Så jeg stoler ikke på den kalkulatoren. På pakken til Wyeast står det klart at en pakke er nok til <1.060 og 5 gallon
Slik jeg har forstått det så er en starter kun for å aktivisere gjæren slik at når du pitcher den så går det raskere til gjæringen starter. Eller er det også for å øke gjærkulturen?
Her er jeg åpen for korrektur.
Hvis jeg da bruker Wyeast sin Activator som er en ferdig starter vil jo det være unødvendig og lage en starter? Ettersom den allerede har aktivisert gjæren.
Temperaturen jeg startet gjæringen på er hentet fra Wyeast, det sto på pakken anbefalt gjærstart i 21-22 grader deretter ned til 9-13 grader
Hva kan være hensikten med å pitche gjæra ved en kaldere temperatur for så å heve den?
Mr. Malty tar utgangspunkt i Whitelabs sine rør og Wyeasts activator pakker. Disse skal i teorien inneholde omtrent lik mengde gjærceller. Produksjonsdatoen er interessant, siden en viss mengde gjær dør etterhvert.
Det er riktig at det står på Wyeast sine activator-pakker at en pakke er nok til 5 gallon <1.060; Men dette betinger at pakken kommer rett ifra fabrikken og gjæren er i tip-top shape, noe som sjelden er tilfelle for oss i Norge. Vi vet heller ikke hvordan gjæren har blitt behandlet på vei hit.
Starteren er dermed ikke kun for å aktivisere gjæren; Du ønsker også å multiplisere antall gjærceller til å passe din vørtermengde. Wyeast sine smack-packs kan pr definisjon ikke kalles en starter, siden de i praksis inneholder kun littegrann næring for å "vekke opp" gjæren.
Gjæringsforløpet bør alltid foregå ved stabil eller lett økende temperatur. Gjærer du varmt først og kaldt etterpå er det store sjanser for at gjæren "gir seg" når temperaturen synker. Varmgjæring i startfasen kan gi fusel og skallebank, avhengig av gjærtype. Dessuten gir lavere gjæringstemperatur i startfasen et renere øl uten så mye bismaker som om du skulle gjæret varmt. Etter 3/4 gjæringsforløp kan det være lurt å øke temperaturen et par grader; Da vil gjæren mer effektivt rydde opp i diacetyl og en del andre bismaker. Når ølet er ferdig utgjæret og du er klar for flasker eller fat kan du imidlertid sette det kaldt noen dager; Fks. ved 2 grader. Dette for å felle ut det meste av gjæren slik at du får et klarere øl.