Blichmann Beergun

DagD

Hallo medbryggere.

Jeg brygger en del, og er for lenge siden gått over til fat og tappekran, men innimellom skulle man gjerne hatt seg noen flasker til å gi bort osv. Julen er jo en slik anledning. Jeg er drittlei av flaskevaskin og korking og ikke minst tapping og priming.

Kan en beergun være løsningen? Vasking og sterilisering og korking må jeg vel lide meg gjennom, men med en beergun kunne man komme unna med å tappe akurat de flaskene man trenger ved behov. Dere som har erfaring med denne kan kanskje si noe om hvordan dere synes denne funker og ikke minst hvordan holdbarheten på øl tappet med denne er kontra vanlig flasking.

Alle svar mottas med takk:)

Hei Dag

BeerGun er hatet og elsket, og det finnes derfor mange tråder som omhandler denne dingsen, hvordan man best bruker den, holdbarhet osv. Gi det et søk og du vil mest sannsynlig få svar på alle spørsmålene dine :)

Det tar litt tid å vaske, desinfisere, fylle og vaske den igjen, så hvis du vil tappe opp en sekspakning på vei ut døren så er det likegreit med en vanlig plasttappekran med slangestuss som rekker ned til bunnen. Skal du tappe opp en halv kasse eller mer, eller til konkurranser, er BeerGun fint.

Mange sliter med mye skum, men det er et par tips som løser det.
  • Kjøl ned fat så kaldt som mulig, 0-2 grader
  • Kjøl også ned flaskene, om du ikke har stor fryser med mye ledig plass synes jeg høst/ vinter passer best da man kan sette ølflaskene ut en times tid.
  • Slipp ut alt trykket på fatet, og juster regulator ned til 0,7 - 1 bar.
  • Ølslangen bør ligge i store buer, og ikke skarpe knekker. Det blir trykkfall i skarpe bøyer som gjør at det skummer.
  • Første 2-3 dl er mye skum til slange og beergun er kald.
  • Da det bare å tappe i vei, først en dusj co2, fyll opp, litt co2 på toppen igjen, kork flaska.

Takk for gode tips:) Da blir det beergun med påfølgende forbannelse om jeg ikke får dreisen på det:)

Kjøp en ekstra gummipakning i samme slengen. Lett å miste, kjekt å ha :)
74332_Blichmann_Engineering_Blichmann_Beergun_gumm_1.jpg

Mange sliter med mye skum, men det er et par tips som løser det.
  • Kjøl ned fat så kaldt som mulig, 0-2 grader
  • Kjøl også ned flaskene, om du ikke har stor fryser med mye ledig plass synes jeg høst/ vinter passer best da man kan sette ølflaskene ut en times tid.
  • Slipp ut alt trykket på fatet, og juster regulator ned til 0,7 - 1 bar.
  • Ølslangen bør ligge i store buer, og ikke skarpe knekker. Det blir trykkfall i skarpe bøyer som gjør at det skummer.
  • Første 2-3 dl er mye skum til slange og beergun er kald.
  • Da det bare å tappe i vei, først en dusj co2, fyll opp, litt co2 på toppen igjen, kork flaska.
skulle nå tappe på flasker med beergun for 4. gang, ikke hatt noe problemer før, men nå skummer det 4-5 ganger mer enn det er øl på flaskene.
Kan det ha med at det er mere co2 i ølet denne gangen?
mener ellers at jeg gjør alt likt med de andre gangene.

Ville heller sett på en mottrykksfyller. Ikke noe skum og du slipper å redusere trykk på fat.

har ikke vært noe problem med skum tidligere, tror det var en kombinasjon av litt mye co2 i ølet og litt varm slange. vasket slangen, kjølte den ned i kjøleskapet så tappet jeg uten alt for mye skum, litt mere enn tidligere, men ikke mere enn at det var greit. Så nå er ølet på flasker.

Tilbake
Topp