Blander dere flere øltyper?

Man åpner øleskapet, der er flere muligheter. Man kan tappe en øll fra en enkelt tapp, eller blande ulike sorter. Erfaringer med det? Jeg har nettopp tappet 50/50 av en sterkt humlet Kölsch  (150g Hallertauer) og en sterkt humlet APA (200g Columbus/Cascade). Resultatet er forbløffende bra! Andre erfaringer?

Lager titt og ofte Black Velvet (Guinnes og musserende) samt Black and Tan (Imperial Stout og (I)IPA)

Her i hovedstaden er "toppa bayer" et begrep. En flaske bayer i et halvlitersglass, topps med pils til 0.5. De fleste brune pubene skjønner hva du snakker om når du bestiller.

Gordon Strong skriver litt om blanding av forskjellige øl i boka Brewing Better Beer, som forøvring er et godt tilskudd i bokhyllen :)

Det er vel egentlig ikke så rart, ettersom man som oftest designer en oppskrift utifra ønsket smaksresultat, i stedet for å lage to forskjellige øl for deretter å blande dem for å oppnå det man ønsker. Det hander en skjelden gang jeg blander hjemmebrygg, men det er mest for moro skyld. Jeg synes som regel ikke resulatatet blir til det bedre. Skjelden vondt, men stort sett synes jeg alltid de separate ølene blir bedre enn blandingene...

Ja det har du jaggu rett i. Et lite googlesøk viser at "blending" har vært gjort av engelske bryggere i laaaang tid..

I Drammen er det også vanlig å bestille toppet Bock. Da tar man en 0.33 AASS Bock i et halvliters glass og topper med AASS Bayer. Blir det samme som å toppe med pils, men bedre :)

Enkelte....med litt frysede nerver kanskje....har gjerne dumpet en og annen jagermeister i pilsen også, gud alene må forstå hvorfor.....
jeg forstår det ikke....

Fra spøk til alvor.....
Å blande øl er ganske vanlig....ikke i alle miljøer, og slett ikke alltid med fordel.
En del belgiske surøl er er fremstilt på denne måten.....man har ett skikkelig surt og "jævlig" øl....blander det med ett annet øl....ikke så surt, men med noen særpregne og gode kvaliteter, bortsett fra at det ikke hadde den surheten man ønsket......etc......
.....årene går og man fortsetter å blande.....plutselig.....BINGO !!!!!!!   
Milde Moses!......Herrre Jeremias !!!!!.......

En av grunnene til at blanding har vært vanlig er vel også at man ofte laget flere øl fra samme mesk (party gyle hvis jeg husker rett). For å få mer smak i den svakeste av ølene blandet man gjerne inn litt av en sterkere øl. (Brewing better beer av Gordon Strong som jeg virkelig koste meg med i sommer)

Sent from my no more Desirable HTC

Tilbake
Topp