birdie nam nam ipa

Fra Nøisom. Er en veldig kraftig både aroma og smak her, setter stort preg på ølet. Kan noen fortelle meg hvilke(n) humle(r) jeg lukter og smaker så kraftig? Det er en som er veldig fremtredende. Minner meg om noe syrlig, kanskje eddik.

Javel, jeg får en sånn super "uhhh" følelse av den ølen jeg drakk. Både på lukt og smak, jeg må finne ut hva slags humle det er jeg kjenner. Hvis simcoe lukter/smaker sur eddik så okei, har ingen erfaring med Simcoe så vet ikke :)

Jeg har et ambivalent forhold til simcoe. Jeg liker den best når den spiller annen fiolin. Blir den for fremtredende, synes mine smaksløker den blir nesten litt kvalmende.

Ja, okei, kanskje det er Simcoe som gir meg denne smaken. Skal søke videre :) Jeg er forøvrig enig med deg. Har blitt anbefalt å bruke Simcoe i mitt neste brygg som blir min første IPA. Men hvis det er dette jeg kan få av den, da skal jeg være ytterst forsiktig med den.

Det er like deler Simcoe, Columbus og Centennial i alle tilsetninger i Vestkyst. Den er i alle fall ikke kvalmende:)! (I tillegg er det Amarillo i tørrhumlingen.)

Det er like deler Simcoe, Columbus og Centennial i alle tilsetninger i Vestkyst. Den er i alle fall ikke kvalmende:)! (I tillegg er det Amarillo i tørrhumlingen.)
Digger vestkyst og balansen i humlene er viktig. Men jeg har drukket noe øl, som har vært overkill med simcoe. De har jeg ikke likt, og jeg har tilskrevet det simcoe. Håper det yter den rettferdig, og det ikke er noe annet :oops:

Okei, jeg vurderer å ta ut bare en liten del av den IPA'en jeg skal lage, og humle med mye simcoe, bare for å sjekke om det kan bli noe tilsvarende det jeg drakk :) Takk for delte erfaringer, trenger sårt hjelp, aldri laget IPA og vil nok begynne forsiktig :)

Jeg klarer ikke kjenne igjen det dere beskriver mtp fersk Simcoe. Noen oljer blir oksidert raskere enn andre. Sånn er det med all humle. Simcoe har som regel over ca 60% myrcene. Amarillo er en annen humle med mye myrcene. Myr ene er veldig ømfintlig olje. Når denne blir oksidert så smaker det ikke godt. Derfor er oksygenopptak og det å holde øl med mye av denne oljen i seg kaldt veldig viktig. Ellers så blir det ikke godt. For å være streng, med en gang man flaskekarbonerer et slikt øl i klassisk romtemperatur i to uker så er kampen tapt.

For meg er det ganske kraftig hell imot eddik, veldig syrlig, en skarp smak jeg ikke setter pris på :) Lukten også, for meg smaker og lukter det helt likt.

Jeg klarer ikke kjenne igjen det dere beskriver mtp fersk Simcoe. Noen oljer blir oksidert raskere enn andre. Sånn er det med all humle. Simcoe har som regel over ca 60% myrcene. Amarillo er en annen humle med mye myrcene. Myr ene er veldig ømfintlig olje. Når denne blir oksidert så smaker det ikke godt. Derfor er oksygenopptak og det å holde øl med mye av denne oljen i seg kaldt veldig viktig. Ellers så blir det ikke godt. For å være streng, med en gang man flaskekarbonerer et slikt øl i klassisk romtemperatur i to uker så er kampen tapt.

I så fall skulle Vestkyst - både den jeg lager sjøl og den man får på Polet - være rimelig udrikkelig?

I så fall skulle Vestkyst - både den jeg lager sjøl og den man får på Polet - være rimelig udrikkelig?

Jeg har enda ikke smakt en flaske vestkyst jeg synes er god. Ikke at det er en go-to flaske for meg, heller veldig sjelden.

Det er jo ikke udrikkelig. Men forskjellen på en godt behandlet IPA og medium godt behandlet IPA er enorm. De beste er de du lager selv og holder kaldt etter CC.

Jeg har enda ikke smakt en flaske vestkyst jeg synes er god. Ikke at det er en go-to flaske for meg, heller veldig sjelden.

Det er jo ikke udrikkelig. Men forskjellen på en godt behandlet IPA og medium godt behandlet IPA er enorm. De beste er de du lager selv og holder kaldt etter CC.

Du er nok en smule mer følsom enn meg for det der:). Jeg er generelt ikke voldsomt glad i IPA, men Vestkyst er en favoritt.

Jeg har nok ikke smakt noen perfekt behandlet IPA, så det er kanskje en rimelig forklaring. Den jeg brygger sjøl, er ganske like Kinn's (når jeg bare unngår fusel;)), men den karboneres i romtemperatur.

Du er nok en smule mer følsom enn meg for det der:). Jeg er generelt ikke voldsomt glad i IPA, men Vestkyst er en favoritt.

Jeg har nok ikke smakt noen perfekt behandlet IPA, så det er kanskje en rimelig forklaring. Den jeg brygger sjøl, er ganske like Kinn's (når jeg bare unngår fusel;)), men den karboneres i romtemperatur.

Når det nye bryggeriet er oppe og går igjen skal du få en flaske eller to. I mine øyne er det først når du har knekt en liten kode at du tar en IPA fra generisk til en IPA med særpreg, hvor du kan plukke ut mange av de fine ferske frukt/tropiske/furu/jordlige/whatever sakene :) Får den for mye varme og oksygen så smelter alle disse sakene sammen til noe uferskt. Type det du ofte får på polet. Se for deg pol-IPA Vs en fruktkurv hjemme.

Når det nye bryggeriet er oppe og går igjen skal du få en flaske eller to. I mine øyne er det først når du har knekt en liten kode at du tar en IPA fra generisk til en IPA med særpreg, hvor du kan plukke ut mange av de fine ferske frukt/tropiske/furu/jordlige/whatever sakene :) Får den for mye varme og oksygen så smelter alle disse sakene sammen til noe uferskt. Type det du ofte får på polet. Se for deg pol-IPA Vs en fruktkurv hjemme.

Det ser jeg fram til:).

Jeg har jo undra meg en del over behandlinga av øl på polet. Men det jeg akkurat gjør med en India Saison er kanskje ikke noe bedre; tørrhumling i 5 dager i romtemperatur - som nok kommer til å bli fulgt av karbonering i romtemperatur. Vil det hjelpe om jeg setter flaskene ned på 17 grader? Lengre ned tror jeg ikke jeg tør gå; da går det vel gjerne i stå.

Kan man karbonere en ale med bittelitt lager-gjær? Det bør i så fall løse noe av temperaturproblemtikken, selv om det blir noe mer komplisert enn sukkerlake.

Kan man karbonere en ale med bittelitt lager-gjær? Det bør i så fall løse noe av temperaturproblemtikken, selv om det blir noe mer komplisert enn sukkerlake.
Lagergjær spiser gjerne litt mer komplekse sukkerarter enn ale-gjær. Så da kan du bomme på karboneringen.

Tilbake
Topp