FrodeSy
Norbrygg-medlem
Herre! Her har jeg nettopp satt min 3. batch og er allereie klar for neste brygg... :jaha:...
Vel, nå legger jeg ølsett-perioden bak meg. Og siden jeg har brygget to engelske bitterøl, vil jeg at mitt første uhumlet ekstrakt-brygg skal bli noe lignende slik at jeg kan sammenligne humlet og uhumlet ekstrakt. Tenker at dette må være en grei kunnskap å ta med seg.
Har leika meg litt på The Beer Recipator og komt fram til følgende forslag til en spraymalt-bitter av engelsk opphav tatt fra mitt og andres hoder... (hva no i all verden det kan bli...)
Brewer: FrodeSy
Beer: Best Bitter hophead
Style: English Strong (Extra Special) Bitter
Type: Extract Size: 23 liters
Color: 20 HCU (~12 SRM)
Bitterness: 33 IBU
OG: 1.057 FG: 1.013
Alcohol: 5.7% v/v (4.5% w/w)
Boil: 60 minutes SG 1.101 13 liters
3kg Light dry malt extract
500g Dark dry malt extract
Hops (i humlepose): 90g Kent Goldings (5% AA, 60 min.)
50g Kent Goldings (5% AA, 15 min.)
60g Kent Goldings (aroma)
Er veldig usikker på om denne kan funke. Håper derfor noen barmhjertige sjeler kan sjekke om jeg er på ville veier...
Innspill mottas med stor takk :yes:
Vel, nå legger jeg ølsett-perioden bak meg. Og siden jeg har brygget to engelske bitterøl, vil jeg at mitt første uhumlet ekstrakt-brygg skal bli noe lignende slik at jeg kan sammenligne humlet og uhumlet ekstrakt. Tenker at dette må være en grei kunnskap å ta med seg.
Har leika meg litt på The Beer Recipator og komt fram til følgende forslag til en spraymalt-bitter av engelsk opphav tatt fra mitt og andres hoder... (hva no i all verden det kan bli...)
Brewer: FrodeSy
Beer: Best Bitter hophead
Style: English Strong (Extra Special) Bitter
Type: Extract Size: 23 liters
Color: 20 HCU (~12 SRM)
Bitterness: 33 IBU
OG: 1.057 FG: 1.013
Alcohol: 5.7% v/v (4.5% w/w)
Boil: 60 minutes SG 1.101 13 liters
3kg Light dry malt extract
500g Dark dry malt extract
Hops (i humlepose): 90g Kent Goldings (5% AA, 60 min.)
50g Kent Goldings (5% AA, 15 min.)
60g Kent Goldings (aroma)
Er veldig usikker på om denne kan funke. Håper derfor noen barmhjertige sjeler kan sjekke om jeg er på ville veier...
Innspill mottas med stor takk :yes: