Belgisk Wit med WLP400 og gjæringstid

Armas

Snart ferie og da må de planlegges litt rundt gjæringstid.
Jeg skal til å brygge bryggSELV sin belgiske WIT "GAHR edition" med WLP400.

Om ca 2 uker reiser jeg på ferie og blir borte i ca. 3uker.
Jeg har hørt at WLP kan være litt lunefull....
Jeg vil veldig gjerne flaske før jeg drar på ferie, men da får jeg bare 12-13 dager i primary før ølet kommer på flaske.
Alternativene er dermed:
1. Brygge så fort som mulig, håpe på at gjæringen går fort (tips? temp. etc..) og flaske rett før avreise.
2. Brygge snarest, håpe på flasking før avreise, men åpne for at ølet blir stående 3 uker ekstra dersom det er for tidlig å flaske. (Det betyr neste 5 uker i primary)
3. Vente med brygging til like før avreise, la ølet stå mens jeg er borte (3-4 uker avhengig av bryggedag) og flaske når jeg kommer hjem.

Jeg vil jo helst velge nummer 1, slik at ølet er ferdig når jeg kommer hjem fra ferie.

Hva tenker dere?

Jeg har en wit til gjæring, som har stått i 13 dager i dag. Målte FG i går og den var kommet ned på 1008 fra 1049. Dermed skulle det i prinsippet være mulig å tappe den nå. Jeg har gjæret den på 18-19 grader de første tre dagene, så hevet gradvis til 21-22 grader. Det virker som gjæren har jobbet jevnt og trutt uten de store utblåsingene, kom bare litt gjær ut av slangen. Det virket som at ting hadde roet seg helt etter 9-10 dager, så derfor tok jeg en måling.

Jeg har også en wit med wlp400 stående. Planlegger å flaske etter 14 dager. Etter hva jeg har skjønt etter å ha spurt om dette selv, og lest på forumet, så bør den gjære ut på 14 dager gitt at den har rett temperatur. Den kan være lunefull om den står for kaldt. Jeg startet på 18 og økte med en grad per dag til jeg nådde 22 grader. Har ploppet jevnt i gjærlåsen i over en uke, men nå har det roet seg, så satser på flasking på søndag etter 14 dagers gjæring, gitt at jeg ikke måler en SG som er for høy til å kunne være FG.

Ok, så sjansen er stor for at gjæren er ferdig før jeg reiser. Spørsmålet blir da hvor mye bedre ølet blir av å få "satt" seg litt før jeg tapper det. Slik jeg forstår det så vil de fleste øltyper bli bedre av å få stå en uke eller tre etter at gjæringen er ferdig, men gjelder dette også belgisk WIT? Flere steder har jeg lest at weissbier med fordel kan tappes like etter at gjæren er ferdig og man han oppnådd ønsket FG. Belgisk WIt er jo også ett lyst hveteøl og jeg lurer derfor på om det samme kan gjelde for den? Flere av oppskriftene for WIT her på Norbrygg antyder ca. 2 uker i primary før flasking. Jeg får altså da ikke 2 uker, men nesten.

For andre øltyper ville jeg aldri stilt spørsmålet og ville valgt alternativ 3, men lurer på om det er annerledes med Belgisk WIT?

Personlig tapper jeg overgjærtyper etter to uker og undergjør etter tre uker. Ølet får tid tid å balansere seg under lagring.

Takker for svar fra begge to. I kveld blir det brygging og så satser vi på at 12 dager gjæring gjør susen. I værste fall får vi utsette avreise med en dag eller 2 :).

Min var ferdig når jeg flasket nå etter 14 dager. Var gjæret ned fra 1,046 til 1,009. Går sikkert greit med 12 dager om den ikke gjærer for kaldt.

Hva er for kaldt? Hvilke temperaturer vil du anbefale fra pitch til flasking? Du skrev at du startet på 18 og så gradvis økte til 22. Vil en høyere starttemperatur gjøre at prosessen går fortere?

Jeg har bare brukt den denne ene gangen, men slik jeg har forstått det så kan den nesten stoppe opp ved for lav temperatur, for så og starte igjen. Da vil den muligens bruke lenger tid enn de "standard" 14 dagene. Øker man temperaturen gradvis reduserer man sannsynligheten for at gjæren tar seg en pust i bakken. Gjærer du flatt på 18 grader tror jeg kanskje du potensielt kan få "problemet" med at den bruker litt lenger tid. Her har jeg ingen erfaring selv, bare hva jeg har lest andre har skrevet om denne gjæren. Kan godt være det går fint på 12-14 dager med 18 grader flat gjæring og. Ser forøvrig White labs har oppgitt 19,5 til 23,3 grader som optimalt for denne gjæren. Fordelen med å starte litt lavt er dog mindre dannelse av fuselalkoholer.

Hvis du har temperaturstyring ville jeg startet litt lavt og bare økt litt etter hvert, så får du mindre fusel, og øllet gjærer forhåpentligvis greit ut på 12-14 dager. Bare ta en måling før du flasker, sånn at du er sikkert på at øllet er gjæret ferdig. Har aldri hatt flaskebomber selv, men tror ikke det er noe særlig :D

Jeg kan til en viss grad styre temperaturen i rommet ganske nøyaktig. Men når du oppgir grader, er det temperaturen i rommet eller i øllet? Øl-temperaturen er vel noen grader høyere en lufttemperaturen i rommet?

Jeg refererer til temperaturen i ølet, ja. Under stormgjæringa vil temperaturen stige noen grader, så du bør ta hensyn til det om du har mulighet. Etter at stormgjæringen er avtatt så avgir gjæren mindre varme, og temperaturen i ølet vil svinge mer i takt med romtemperaturen.

På sikt så er det et godt tips å anskaffe seg et kjøleskap med en liten varmekilde og en STC-1000 til å styre kjøling / varme. Det er gull verdt! Jeg fant mitt kjøleskap gratis på finn.no. En stc-1000 koster ikke mange hundrelappene på ebay, og det finnes mange billige løsninger for varme også :) Da kan du styre temperaturen akkurat slik du vil uavhengig om det er dørgende varmt inne, eller litt kaldt i veggene på vinteren :)

Tilbake
Topp