Vi bestemte oss for å lage en litt alternativ lys øl sist lørdag, der to nye teknikker på bruk av speidel ble utprøvd: Bruk av ris og valset mais i øl, samt mash-hopping. Dvs. at mesteparten av humlingen foregikk med blomst i selve mesken.
Oppskrift for 65l brygg
8 kg Lagermalt
0.5 kg Krystallmalt
1 kg kokt ris
0.5 kg kokt valset mais.
Mash hopping:
200g Hersbrucker i mesken
50 g Saaz under koking
Mesking: 62 grader 30 min, 64 grader 20 min, 66 grader 20 min, 70 grader 10 min, 78 grader 15 min
Koking: 60 min
Gjær: Wyeast 3787 Trapist High Gravity
Stats:
OG: 1.043
IBU: rundt 20
Inntrykk: Frisk og god humling. Planen var opprinnelig å bare mash-hoppe. Idéen var å minske trub og å få klarere øl gjennom å mash-hoppe. Dette fungerte veldig bra - jeg anbefaler folk som har speidel å forsøke denne teknikken. Vi måtte imidlertid ha i litt ekstra humle for å nå ønsket bitterhet på vørteren.
Risen og maisen vi hadde i mesken ble mer eller mindre fullstendig oppløst i vørteren og etterhvert tilsynelatende nedbrutt til sukker og spesielt den valsete maisen ga et friskt preg. Det blir spennende å se hva gjæren gjør med denne ølen.
Oppskrift for 65l brygg
8 kg Lagermalt
0.5 kg Krystallmalt
1 kg kokt ris
0.5 kg kokt valset mais.
Mash hopping:
200g Hersbrucker i mesken
50 g Saaz under koking
Mesking: 62 grader 30 min, 64 grader 20 min, 66 grader 20 min, 70 grader 10 min, 78 grader 15 min
Koking: 60 min
Gjær: Wyeast 3787 Trapist High Gravity
Stats:
OG: 1.043
IBU: rundt 20
Inntrykk: Frisk og god humling. Planen var opprinnelig å bare mash-hoppe. Idéen var å minske trub og å få klarere øl gjennom å mash-hoppe. Dette fungerte veldig bra - jeg anbefaler folk som har speidel å forsøke denne teknikken. Vi måtte imidlertid ha i litt ekstra humle for å nå ønsket bitterhet på vørteren.
Risen og maisen vi hadde i mesken ble mer eller mindre fullstendig oppløst i vørteren og etterhvert tilsynelatende nedbrutt til sukker og spesielt den valsete maisen ga et friskt preg. Det blir spennende å se hva gjæren gjør med denne ølen.