Jeg pleier å regne ut fra væsken som er igjen i gryta etter endt koking. Humlen utgjør noe volum, men det overser jeg for enkelhets skyld.
Med oppskriften over ville jeg ha anslått en OG på ca. 1058, dette inkluderer 150 g frain til priming. Jeg har da antatt følgende:
1. At 1 kg spraymalt/sukker i en løsning (med vann) på 1 liter gir en SG på 1.375. 3,6 kg spraymalt/sukker vil da tilføre vørteren omtrent 52 oechslegrader, primingen 2 oechslegrader.
2. At man ved å trekke krystallmalt i en silpose vil få en utnyttelsesgrad på ca 85 % og at 1 kg krystallmalt i en løsning på 1 liter gir en SG på 1.268. 500 g vil da gi tilføre omtrent 4 oechslegrader til vørteren. Noe som etter mine beregninger altså tilsammen.
Disse utregningene stemmer relativt godt overens med mine erfaringer fra ekstraktbrygging. (Jeg brygger ikke på ekstrakt selv, men har noen kompiser som gjør det, og da er det som regel jeg som lager oppskriftene og gjør utregninger.) FG kan man ikke beregne, men det er jo bare å måle med en oechslevekt. Hell litt av ølet i en målesylinder, vent til det meste av kullsyren har forsvunnet (la sylinderen stå et par timer, rist lett innimellom) og mål i vei. Sjekk at oechslevekta viser 1000 i vann på 20 °C. Om det er avvik, justerer du tilsvarende i den avleste verdien på ølet. (Om f. eks. vekta viser +2 i vann, trekker du fra 2 på målingen i ølet.) Husk dog at det viktigste er smaken! Liker du ølet er alt vel.
Jeg er kanskje gammeldags som gjør disse utregningene for hånd, men det stemmer godt med observasjonene mine, og det har lært meg en god del om hva slags utbytte jeg kan forvente av ulike ingredienser, så jeg vil nok fortsette med steinaldermetoden!