Beer Gun uten CO₂

Jeg kjøpte meg en Beer Gun på fredag og tenkte jeg skulle ta med noen flasker på fest i kveld men jeg får bare skum! Jeg har ikke koblet på CO₂ på den for den splitteren de selger på bryggselv.no var i så myk plast at gjengene røyk med en gang. Men nå blir det bare skum. Jeg har alt i kjøleboden så det er ikke temperaturen. Og slangen med øl har jeg prøvd to forskjellige stk. De er ca 1.5 m lange. Den første hadde innerdiameter på rett under 5mm og den andre er 3/16 inch.

Så hva er problemet? Jeg kan ikke tenke meg at det er det manglende CO₂ for den er jo bare i bruk før og etter tapping?

Jeg pleier å koble alt opp, deretter tømmer jeg fatet jeg skal fylle fra fullstendig for co2. Så fyller jeg en 6-8 flasker uten trykk på fatet. Når flowen på beergunen begynner å bli treig, da setter jeg på gassen på fatet igjen med 1/2 bars trykk.
Det som også er viktig med beergun er at du åpner flowen fullstendig med en gang, ellers blir det bare skum.
Husk også på å ikke overkarboner ølet før du setter igang.

Sorry om eg kuppar tråden, men eg lurer på om ein må bruke heile lengda på den medfølgande slangen til ølet og i staden bruke ein anna slange til Co2. Sjølv valde eg å dele medfølgande slange i to med det resultatet at eg opplevde store problem med skumming. Men ein teori er sjølvsagt at ølet var overkarbonert.

FrodeSy skrev:
Sorry om eg kuppar tråden, men eg lurer på om ein må bruke heile lengda på den medfølgande slangen til ølet og i staden bruke ein anna slange til CO₂. Sjølv valde eg å dele medfølgande slange i to med det resultatet at eg opplevde store problem med skumming. Men ein teori er sjølvsagt at ølet var overkarbonert.

Du trenger minst hele lengden som medfulgte på øl-siden :)

Jeg har flasket hundrevis av flasker med beergun, funker helt supert! Har aldrig hatt noe problem med å flaske med 1bar trykk. Bruker orginale slanger osv.
Kansje ølen er overkarbonert?

hei

jeg har opplevd litt av samme problemene selv, det som jeg har lest litt som gjenganger (som jeg skal teste neste gang) er å sørge for at selve beergunen er kald før man starter. DVs legge den 20-30 min i fryser eller en times tid i kjøleskapet før jeg starter for at ikke øl skal bli varmt i transport. for jeg har opplevd at de første flaskene skummer vesentlig mer enn de litt ut i rekka, og jeg antar nesten det er pga nedkjøling av selve utstyret.

men ja nesten ikke trykk er viktig

stianL skrev:
hei

jeg har opplevd litt av samme problemene selv, det som jeg har lest litt som gjenganger (som jeg skal teste neste gang) er å sørge for at selve beergunen er kald før man starter. DVs legge den 20-30 min i fryser eller en times tid i kjøleskapet før jeg starter for at ikke øl skal bli varmt i transport. for jeg har opplevd at de første flaskene skummer vesentlig mer enn de litt ut i rekka, og jeg antar nesten det er pga nedkjøling av selve utstyret.

men ja nesten ikke trykk er viktig

Kalde flasker hjelper også.

Jeg kjøpte en BeerGun for litt siden. Har bare koblet den sammen. Men ser at det er lekk på co2 tilkoblingen inn på BeerGun'en. Det fulgte ikke med noen pakninger. Skulle det vært det? Evt bruker dere gjengeteip?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

arefsahl skrev:
Jeg kjøpte en BeerGun for litt siden. Har bare koblet den sammen. Men ser at det er lekk på CO₂ tilkoblingen inn på BeerGun'en. Det fulgte ikke med noen pakninger. Skulle det vært det? Evt bruker dere gjengeteip?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Kjøpte min før helga, og surret gjengetape rundt gass-inn-tilkoblingen, og hadde ingen lekkasje fra dette punktet. Ser ikke for meg at det er akkurat denne tilkoblingen som skal skrus av oftest. De andre koblingspunktene har jeg derimot ikke gjengetape på, men det virker relativt tett likevel.

Ellers bruker jeg hele slangen som fulgte med, hadde ikke spesielt avkjølte flasker, og opplevde ikke noe skumming i det hele tatt. Satte regulatoren på 0,5 bar trykk.

Tilbake
Topp