Beer Brew 30 vs BIAB

Har planer om å startet å brygge. Lurere på hva som er best å bruke. BB30 eller BIAB.
Prisen er mye det samme siden jeg bor i nærheten av sarpsborg, som snart får sin egen bryggeland butikk. De selger BB30 til 3990,- BIAB må sendes med post fra brygg selv og ender på ca 3400,-
Noen som kan anbefale det ene fremfor det andre?

Jeg har ikke testet BB30 selv, men lurte på det når jeg selv begynte. Jeg endte istedenfor med å kjøpe en krabbegryte til 399,- på Coop og en meskepose fra bryggselv (http://www.bryggselv.no/products/meskepose-med-snor-30x30x35l). Spiralkjøler kjøpte jeg på Clas Ohlson og bøyde selv. Med andre ord så trenger ikke BIAB å være så dyrt..

Når det gjelder BB30 så burde nok noen andre si noe om hvordan det er å bruke for nybegynnere.

Lykke til!

Hallo!

Jeg har selv BB30 og tilgang på BIAB. Hadde jeg kjøpt utstyr på nytt nå, ville jeg valgt BIAB. Meskepose, 36l kjele og induksjonsplata(VIKTIG MED KRAFTIG) som de selger på Bryggselv. BIAB er mye lettere å rengjøre enn BB30, og hvis du skal utvide bryggeutstyret ditt etterhvert, så er det mye bedre å bygge på hvis du har BIAB.
Jeg studerer i Ås og kommer fra Sarpsborg, så tar med bb'en mye frem og tilbake i noen helger hvis jeg skal brygge, og da er det veldig kjekt med bb'en da den er kompakt, så det er en veldig positiv side. Den er også veldig lett å bruke, men det er også BIAB.

Så, jeg kan anbefale bb30 da den er lett og bruke, lett å varme opp vann og lett å flytte rundt på, eneste er at det er litt knot å vaske i forhold til en kjele. Så hvis jeg skulle starta på nytt med brygging i dag, ville jeg valgt BIAB(Med forbehold om at man har ordentlig induksjon, hvis ikke tar det evigheter å koke opp!).

Håper det var litt til hjelp!

Hadde utvilsomt gått for et BIAB-sett. En glimrende inngangsport til brygging. Hvis du bestemmer deg for å utvide til et system med 3 kjeler eller en kjøleboks til mesking etterhvert har du heller ikke noe utstyr til overs med et BIAB-sett. Kun en meskepose til 69.- som kan pensjoneres. Gryta kan fremdeles brukes. Har enda min første kokegryte. Starta med partial mash.

Jeg har en Bratberg kompaktbrygger som er samme løsning som BB30.
Jeg foretrekker maltrøret i metall fremfor en meskepose. Om du ønsker å utvide senere, kan BB30'en brukes videre som varmtvannskjele eller kokekjele.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Gjersøe skrev:
Har planer om å startet å brygge. Lurere på hva som er best å bruke. BB30 eller BIAB.
Prisen er mye det samme siden jeg bor i nærheten av sarpsborg, som snart får sin egen bryggeland butikk. De selger BB30 til 3990,- BIAB må sendes med post fra brygg selv og ender på ca 3400,-
Noen som kan anbefale det ene fremfor det andre?
Det hørtes ut som ett kostbart BIAB oppsett. Jeg kjøpte alt jeg trenger for 1500.- Her er det sannsynligvis stor forskjell på grytene, da jeg gikk for 36liters krabbegryten fra Coop.

Odland skrev:
Hadde utvilsomt gått for et BIAB-sett. En glimrende inngangsport til brygging. Hvis du bestemmer deg for å utvide til et system med 3 kjeler eller en kjøleboks til mesking etterhvert har du heller ikke noe utstyr til overs med et BIAB-sett. Kun en meskepose til 69.- som kan pensjoneres. Gryta kan fremdeles brukes. Har enda min første kokegryte. Starta med partial mash.

Hva er hensikten med brygging i 3 kjeler?

I og med at jeg er kokk har tilgang til 30, 40 og 70 liters kjeler. Samt 4 store gasstopper på jobben. Så burde svaret kanskje gi seg selv. Trenger bare en nedkjøler og meskenett for å prøve ut en brygg.

Jeg begynte, som tidligere nevnt, kun med et enkelt BIAB sett og hvis du har tilgang til kjeler og gasstopper så trenger du minimalt med utstyr for å komme igang.

Jeg vil derimot anbefale å kjøpe: Ølbrygging fra hånd til munn http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=8870625&rom=MP. Det er en bok som gir veldig bra innføring for en fersking om hva som trengs og hva som må gjøres underveis i bryggingen. Jeg hadde ikke klart meg uten den, og brygge software..

Tilbake
Topp