BB30 gen 3 vs Bratberg gen 2

JEG

Moderator
Har lest flere tråder og sider om disse to (og de forskjellige generasjonene - som jeg sikkert har sausa i sammen), og konklusjonen er vel noe sånt som: I'm confused... no wait!... maybe im not?

Er det noen som kan si hva som skiller disse to, og evt. +/- (gjerne subjektive)?

På forhånd takk!

Jeg har en BB30v3 og det virker som om det er enighet om at temperaturstyringa suger. Det jeg typisk opplever er at jeg setter mesketempen på 67°, når så tempen faller under det og termostaten og varmeelementet slår inn så slutter den ikke å varme før tempen er 78°. Min løsning har vært å sette effekten på 15-20% når jeg mesker, da spretter tempen ikke så fort opp. Problemet er at man må følge med hele tida, og da blir jo meskinga mye mer tidkrevende og slitsom i.o.m. at man ikke kan gjøre andre ting i mellomtida.

Det er egentlig ikke noe problem, når du starter mesking, så sirkulerer du vørteren med øse eller pumpe til du har rett temperatur i mesken. Sett så ned effekten på elementet og pakk inn bryggeren i et liggeunderlag eller ullteppe. Temperaturen holder seg stabil nok for mesking i en time, og bryggeren trenger ikke tilsyn.
Skal du stegmeske, så øker du effekten på varmeelementet og setter opp temperaturen, sirkulerer vørter til du har fått rett temperatur igjen. Så kan den stå å god gjøre seg ihht meskeskjemaet.

Ellers er de bryggeren så like at kjøp det du føler for, du kommer til å bli fornøyd uansett og du må lære din brygger å kjenne og lage deg gode rutiner.

Hovedforskjellen på de er kanskje termostaten og justering av effekt.
Heving av maltrøret som gjøres trinnvis på BK2 mens det løftes opp i ett steg på BB30. BK2 har gått bort fra plastikk på alt som kommer i kontakt med vørter, BB30 har en del plast på toppen og lokket blant annet.

Tilbake
Topp