BB 60 Vannmengde

Hei!

Har til nå brygget kun 25 ltrs batcher allgrain.
Har nå fått fatt i en BB60..og første brygg blir en amber ale med OG på 1049. Skal brygge 50 ltr øl.

Har totalt 11,3 kg malt.

Spørsmålet er om  det er noen av dere som har erfaring med BB60 som kan gi noen råd om hvilken vannmengde jeg bør starte/meske med for at det skal bli håndterlig fullt i kjelen?

er veldig takknemlig for svar!

mvh

pepper`n

Hei
Jeg beregner først 3 liter for å dekke volumet under rista, så beregner jeg 3 liter pr kilo malt. Dette blir en ganske tynn mesk, men det fungerer godt med mitt oppsett. For å finne temperaturen jeg skal varme vannet til slik at mesketemperaturen blir som ønsket, bruker jeg Brewers Friend. Jeg tror kanskje at du skal slite med å få 50 liter øl ut av en full kjel (jeg fyller den til randen før kok) da det går bort en del i fordamping, trub og gjærkake. Jeg klarer ca 47 liter ferdig øl med de humlesvake variantene (for eksempel undergjærede pilsnertyper).

Hei!

Har faktisk samme spørsmålet jeg og.. Vi skal brygge en belgisk wit, jeg har lagt inn råvarer i beesmith 2. Kan noen se om dette stemmer sånn nogenlunde?

Vedlegg

• belgisk.jpg
    belgisk.jpg
    156,9 KB · Sett: 187
hei RU!

tusen takk for innspill og tips. dette var bra!

får vri hjernen litt i kveld..samt sjekke brewers friend slik du sier.

p

Ser bra ut. Med litt erfaring skyller du til ønsket volum. Husk å resirkulere vørter den siste halvtimen av meskingen. Jeg resirkulerer med full åpning på kranen med en øse. Pass på å unngå å virvle opp maltsenga.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Tilbake
Topp