Batchstørrelse

Når jeg først brygger så ønsker jeg å brygge så stor batch som utstyret klarer:
- Meskebøtte 30 liter
- Kokekjel: 27 liter
- Gjæringskar: 30 liter

Hvor mye klaring må man ha i gjæringsbøtta? Jeg ser for meg å fylle opp til ca 27 liter.

Er det noe i veien for å tilsette noen liter vann mot slutten av koketiden slik at jeg får utnyttet maksimalt volum? Har dette noe å si for smaken?

Med så full bøtte vil du nok få litt søl når stormgjæringen setter inn. Det er strengt tatt ingenting i veien for å vanne ut vørteren mot slutten av kokingen, men du vil selvsagt få et svakere øl av det, så slik sett vil jo smaken endres i forhold til om du ikke gjorde det. Med utstyret ditt hadde jeg vurdert sterkt å finne en kokekjele på ca. 36 liter i stedet. Da kan du koke et større volum med mindre sjanse for overkoking...

Hvor mye plass du må sette av vil vel også avhenge av øl- og gjærtype samt gjæringstemperatur.

Det er også avhengig av gjærtype. Enkelte gjær skummer noe forferdelig. For en Hveteøl/Wit ville jeg ikke fylt noe mere enn 20 liter på gjæringsdunken. De fleste andre ale burde gå fint med opp mot 24-25 liter, mens pils/lager nok kan gjæres med 27 liter (på rett temperatur). Det er også fullt mulig å benytte 2 gjæringsdunker  :biersmile:

EDIT: Kom et svar mens jeg skrev, ja.

Tanken min var å kompensere for et svakere øl ved å dimensjonere oppskriften litt sterkere. Blir det feil å tenke slik?

Det vil jo påvirke bitterheten fordi du har en høy BG og får dårligere humleutbytte. Du kan kompensere for dette med å øke humletilsetningene, men det er vel noe som sier at teoretisk maksimal løselighet av alfasyrer tilsvare 100 IBU. Dette betyr at de skikkelige humlebombene kan bli vriene å lage under slike forhold, også fordi all humleblomsten vil suge opp store mengder (konsentrert) vørter.

Det vil sikkert ikke gjøre den største forskjellen.

Jeg har en kompis som lekte med idéen om å tilsette mer vørter fra meskekaret f.eks. halvveis i kokinga, noen som har noen tanker om dette? (Dvs. beregne mesken til at den skal gi noen liter mer enn det du ønsker å starte kokinga med og så tilsette mer vørter etter 30 minutter). Hvor lenge MÅ vørter koke mtp. hygiene og DMS og evt. andre ting?

Tilbake
Topp