En batch gikk riktig galt. Antagelig var innstegstemperaturen for høy. Jeg regnet ut etter boka, men når jeg målte var mesketemratur godt over 70 grader fra starten. Jeg lot det stå til og håpet den skulle falle så jeg fikk noe ut av den likevel. Målte OG til fine 1056 som var nesten på målet, så jeg tok sjansen på å sette til gjæring. Etter tre dager har den ikke boblet en gang i bøtta, så det ble nok bare ikkegjærbart sukker av det.
Vanligvis høster jeg gjæren etter gjæring, men nå ser det ut som den bare flyter på toppen. Det er en wlp 001 California ale.
Det er jo selvsagt en sjanse forngjæren ikke er bra, kan jeg finne ut det? Har noen et forslg til hvordan bør jeg gå frem for å høste den fra fulle gjæringstønne?
Vanligvis høster jeg gjæren etter gjæring, men nå ser det ut som den bare flyter på toppen. Det er en wlp 001 California ale.
Det er jo selvsagt en sjanse forngjæren ikke er bra, kan jeg finne ut det? Har noen et forslg til hvordan bør jeg gå frem for å høste den fra fulle gjæringstønne?